Ordföranden har ordet – från Tidningen Elbilen

Ordföranden Magnus Johansson skriver några väl valda ord i var nummer av Tidningen Elbilen

Oktober 2021

Effektavgift

I Göteborg har nu elnätägaren infört en ny avgift! Effektavgift, jag har redan fått en del mail och samtal om detta. Och det känns som en onödigt komplicerad och kontraproduktiv för om du vill att den elbil och varmvatten beredare mm går på natten när elen är billig och vi har ett överskott i elnätet så straffas du kanske för denna planering. Det som är så svårt är att det är svårt att veta vad din el kommer att kosta i morgon. Du vet det först när månaden är slut efteråt. Då är det omöjligt att göra något åt det. Nu kan den som är aktiv skaffa saker som håller reda på detta åt dig men en bred allmänhet är inte redo för denna planering i dag. Här krävs information och utbildning.

Källa https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift#prisvilla

 

 

September 2021

Elnätet i Sverige och världen

Som ordförande i Elbil Sverige får jag många frågor om elnätet. Elnätet är viktigt för oss elbilister.

Vi vill ha ett elnät som är mera öppet än i dag. Har du en huvudsäkring på 20A så ska du som abonnent ha rätt till att både köpa 20A och sälja 20A till en låg fast kostnad. Det är viktigt för elbilens laddning och för att du i framtiden ska kunna använda V2G i din nya elbil och att dina solceller ska kunna mata ut energin i elnätet.

Idag är det för krångligt, det borde räcka med en anmälan till din nätägare via ett telefonsamtal eller internet så skall du vara igång, Jag får meddelande från medlemmar som väntat i månader på att nätägaren ska komma på besök.  Det är inte ok för ofta är det ingen skillnad på de olika elmätarna. De säger att de ska byta den men det är bara mjukvaran i den som skiljer.

Varför kan de inte ladda ner via nätet som vi gör med våra telefoner och datorer eller som de nya elbilarna med ”over the air” uppdatering?

 

PS tack för alla mail jag fått om laddproblem, har ej hunnit svara alla men jag har läst! DS

 

Augusti 2021

Elnätet i Sverige och världen

Som ordförande i Elbil Sverige får jag många frågor om elnätet. Elnätet är viktigt för oss elbilister.

Vi vill ha ett elnät som är mera öppet än i dag. Har du en huvudsäkring på 20A så ska du som abonnent ha rätt till att både köpa 20A och sälja 20A till en låg fast kostnad. Det är viktigt för elbilens laddning och för att du i framtiden ska kunna använda V2G i din nya elbil och att dina solceller ska kunna mata ut energin i elnätet.

Idag är det för krångligt, det borde räcka med en anmälan till din nätägare via ett telefonsamtal eller internet så skall du vara igång, Jag får meddelande från medlemmar som väntat i månader på att nätägaren ska komma på besök.  Det är inte ok för ofta är det ingen skillnad på de olika elmätarna. De säger att de ska byta den men det är bara mjukvaran i den som skiljer.

Varför kan de inte ladda ner via nätet som vi gör med våra telefoner och datorer eller som de nya elbilarna med ”over the air” uppdatering?

 

PS tack för alla mail jag fått om laddproblem, har ej hunnit svara alla men jag har läst! DS

 

Juli 2021

Fråga NR 01 för Elbil Sveriges medlemmar

Hur vi betalar vår laddning det är den viktigaste frågan för oss elbilister och svaret är man vill betala med kreditkort! Detta i väntan på  standarden: ISO15118 Plug&Charge- Tyvärr finns frågetecken om denna standard är riktigt färdig, men med denna standard betalar du med kreditkortet i bilen. Det tycker jag är viktigt att du slipper gå ut för att betala och det spar mycket tid vid kö på laddstationen.

Hur svårt kan det vara att få till fungerande kreditkortbetalning då t o m offentliga toaletter har det på t ex järnvägsstationen för  att betala 5:-.

Våra medlemmar i Elbil Sverige ligger verkligen på om detta och vi har tagit frågan med alla vi träffat på olika arenor som elektrifieningskommissionens möte med Ygerman t ex. I Norge har nu stortinget beslutat att detta är ett krav, det måste vara användarvänligt.

Källor

https://elbil.no/stortinget-vil-ha-kortbetaling-og-enklere-prising-av-hurtiglading/

https://www.charin.global/technology/iso15118/

https://www.chargepoint.com/about/news/chargepoint-statement-iso-15118-white-paper/

 

Juni 2021

Semester i Elbilen

Det är nu sommar och när du har varit på semester  kan du väl höra av dig hur det har fungerat för dig med laddningen? Skriv gärna ett mail om bra eller dåliga upplevelser i samband med laddning. Jag behöver era små berättelser när vi i Elbil Sverige träffar olika företrädare för myndigheter och företag.

Jag har fått en hel del samtal från upprörda nya elbils ägare att det är för krångligt. De läste i min spalt i förra numret om vårt krav på kortbetalning och plug&charge (som också är en kortbetalning fast man gör den en gång i bilen eller molnet). Det är nu när man gör långresan som laddningen sätts på sitt verkliga prov!

Vill även uppmana alla ladd operatörer och bilsäljare att hjälpa till att utbilda sina kunder i laddning. Det är inte så enkelt när man inte gjort det förut. Även Tesla utbildar sina kunder trots att deras Supercharger är plug&charge sedan 2012.

Sköt om er och kör försiktigt i den ibland farliga semestertrafiken så ses vi i höst på en elbilsträff eller laddplats.

Maj 2021

Hur vill du ladda?

Elbil Sverige har frågat sina medlemmar hur de vill ladda sin elbil.

Svaren är:

Hemma vill de ladda med laddbox gärna då med effektvakt och ganska många vill ha tidsstyrning för att ladda billigt på natten eller när det är billigt mitt på dagen.

Detta gäller alla oavsett man bor i villa eller flerbostadshus och radhus.

Sedan vill de ha snabbladdare när de är ute och reser som fungerar när man kommer fram. Och det ska vara enkelt att ladda!

Det är nu år 2021 och vi har haft datorer, smarta telefoner och bankomater men hur svårt ska det vara att få snabbladdare att fungera och utan fördröjning när man sätter i sladden? När högsta chefen för ett laddföretag får gå ut på YouTube och berätta att man måste föra in laddkabeln lagom fort – då är det illa ställt med tekniken! Jag skäms som ingenjör att det kommer ut så dåliga produkter på marknaden och de är inte fungerande efter att funnits där i mer än ett år.

källor https://www.elbil24.no/video/lynlade-tips-med-jan-h-ihle-ionity/hr36o0Fj

 

 

April 2021

Hur snabb kan en snabbladdare bli?

I dag när vi laddar våra elbilar på t ex en 350kW laddare så kommer man med en Porsche kanske upp i 270kW när det går fort. Då är det på en 800V CCS laddare och en bil med 800V batteri.

Men 400V bilar (som är vanligast i dag) så kan Tesla model3 komma upp i 242kW en stund. Och det är väldigt nära maxgränsen för CCS på 400V så det kan inte gå mycket fortare.

Standarden säger att maxström på CCS är 400A. Den som kan räkna ser att Tesla är lite över maxströmmen men det är ok, det är medelvärdet över en timmas mättid och de nya V3 är därför vattenkylda. Men i Asien har Kina och Japan kommit överens om Chademo 3.0, med 600A och 960V så de lovar 600kW.

I Europa tittar man på en ny Megawatt standard för lastbilar. Jag skriver detta för jag tror att vi kommer att se fler bilar med högre spänning än 400V i framtiden just för att man vill ha kortare laddtider. Men en underskattad fråga är hur lång tid det tar att få i gång laddaren, det är också väntetid. Tesla är ett föredöme  då laddaren startar så fort du satt i kontakten – inga knappar eller appar. Mer sådant vill vi se från Elbil Sverige, standarden finnes men viljan och laddarna är få.

Plug and charge

källor

https://www.youtube.com/watch?v=7R9uhizP4QU&list=LL&index=5&t=234s

https://en.wikipedia.org/wiki/Chelsea_Sexton

https://www.svd.se/biljattens-svenske-vd-om-kritiken-inte-befogad

https://en.wikipedia.org/wiki/Ola_K%C3%A4llenius

https://en.wikipedia.org/wiki/Eva_H%C3%A5kansson

Februari 2021

Vad är priset på ett utbytesbatteri?

Härom kvällen var det ett inslag i rapport, om en ägare i Sverige som ville köpa ett nytt batteri till sin 7 år gamla BMW i3. Han fick ett pris på 250000:- på från två olika verkstäder. Det är alldeles för dyrt anser jag, han borde blivit erbjuden ett bättre pris.

Tex 2016 var det ett erbjudande om uppgradering av i3 för 7000Euro som verkar vara ett rimligare pris. Det som störde mig mest i reportaget var att SVT inte frågade chefen i Sverige för BMW vad han tyckte, utan de frågade en annan journalist som skrivit boken ”Batteri Revolutionen”. De nämnde även i reportaget att ett batteri komplett inte fanns som reservdel utan de bygger det av celler och andra lösa reservdelar. Det är inte heller ok enligt mig är man seriös borde man ha bytesbatteri,  jag vet att andra tillverkare har det i Sverige.

Elbil Sverige driver frågan på olika sätt som vi kan påverka detta. Samtidigt är det en svår fråga,  vet du vad en ny förbränningsmotor med alla tillbehör kostar som reservdel till en fossil bil? Det finns andra reservdelar med fantasipriser. En olycklig A7 ägare körde lite väl hårt i snövallen vilket resulterade i att alla airbags löste ut. Förutom lomhördheten så kostade kalaset 225000:-,  det är många airbags i en modern bil., men det kom inte på nyheterna!

Januari 2021

Har du styrning på din laddare?

Det är viktigt att vi elbilster ser över vår laddbox och styrningen av laddboxen/elbilens laddare. (det skiljer lite mellan bilmodeller). Ganska många av oss jobbar till kl 17, kommer hem, sätter bilen på laddning och går in och börjar laga mat. Om många gör det i ett område blir elförbrukningen för hög, kanske inte för din egen fastighet eller grannens, men totalt för områdets transformator!

Därför är det viktigt att vi använder någon tillgänglig teknik. Det finns flera bra lösningar t ex. Tibber som kan styra laddaren till andra tider och då elen ofta är mycket billigare – alla tjänar på det.

Ett annat exempel är Zappi som styr laddningen till när solen skiner om du har solpaneler. Batteribank är ett annat sätt att minska toppbelastningen.

Fråga efter styrning när du köper elbil och laddbox, De flesta andra tillverkare har någon lösning på att minska toppbelastningen, detta är viktigt så det fungerar för alla elbilister och elförbrukare.