Hem 9 Ordföranden har ordet – från Tidningen Elbilen

Ordföranden har ordet –

från Tidningen Elbilen

Ordföranden Magnus Johansson skriver några väl valda ord i var nummer av Tidningen Elbilen

Nr 12 – 2023

Tunga elbilar

Vissa tycker att elektrifieringen med elbilar tar för lång tid (tänker då på personbilar). Men när vi kommer till tunga fordon som lastbilar och entreprenadmaskiner tror jag att det kommer att gå väldigt snabbt. Det vill säga om vi hinner bygga tillräckligt många snabbladdare och elnätet förstärks. Jag är nog mest orolig för elnätet för där inte mycket har gjorts pga avindustrialiseringen i Sverige. Då tänker jag inte bara på alla stängda industrier som t ex pappersbruk och smältverk, utan vi har faktiskt monterat ned ledningar.

Anledningen att jag tror det kommer att gå fort är att de stora speditörerna nu provat ellastbilar och ser att det fungerar. De går dessutom mycket billigare och vi ser nu att företagen annonserar om stora kontrakt till speditörer.

Imorgon är det eCarExpo i Göteborg och Elbil Sverige har nöjet att stå i Tidningen Elbilens monter. Där visas NEVS Emily GT som har världspremiär på en publik mässa och det ska bli riktigt kul att visa den då jag i mitt arbete var ansvarig för hjulmotorerna i den bilen.

Länk till LinkedIn

Stororder Volvo

Stororder Scania

Nr 11 – 2023

Dags att slopa de fossila subventionerna

Subventioner tycker jag inte om, jag vet att elbilar haft subventioner men nu är de borta och elbilarna säljer ganska bra ändå.
Men det jag tycker väldigt illa om är alla de miljarder som läggs på att subventionera fossil olja. Det är dags att sätta stopp för detta, Sverige är bara en liten aktör då de flesta länder också ser transporter som viktiga för ökning av BNP etc.
En ordentlig satsning på elektrifiering skulle man kunna göras genom att ta bort de fossila subventionerna. Det är ofantligt mycket pengar det handlar om, cirka 7% av alla länders BNP. Det är en siffra med så många nollor att jag inte vill skriva den – det är inte greppbart. Läs DN 2023-09-14 eller på IMF. 
 

Ladda på en trevlig plats helst med solceller!

 

Nr 10 – 2023

Mer än 300 000 elbilar i Sverige – dags att fira!

Flera artiklar har senaste tiden sagt att ”elbilarna minskar i försäljning”. Det verkar inte stämma om man med elbil menar en helt batteridriven bil en så kallad ”BEV” (Battery Electric Vehicle). Korrekt formulerat är att ”Elbilarna ökar i % på vikande marknad”.
Jag har studerat detta och tror det är andra orsaker som ligger bakom artiklarna. Man blandar ihop plugin och elbilar eller jämför efter 8 november (då miljöbilspremien togs bort med kort varsel) och december 2022.  De som hade tänkt köpa elbil skyndade sig före midnatt 7 november.
Men försäljningen av elbilar har gått ganska bra, den ökar ändå i procent av totalt sålda bilar i alla fall fram till 1 oktober 2023.
Men många handlare är oroliga för orderkön på nya elbilar som minskar. Begagnad elbil är en bra början för den som vill börja köra elbil, det finns inte lika stort utbud som för ett par år sedan men många har förstått att batteriet håller betydligt fler år än vad den oinvigde trodde förr.

Nr 9 – 2023

Hjälp oss förbättra skyltningen!

Alldeles för ofta får jag samtal från irriterade elbilister runt om i Sverige och epost med bilder om att det finns snabbladdare som saknar tydlig skyltning som t ex  ”Endast pågående laddning” och ”Max 45 min”.
Denna skyltning är viktig eftersom det på vid vissa snabbladdare då kan ”parkeras” en elbil som blockerar snabbladdaren hela dagen. I värsta fall till och med en plugin-hybrid som snabbt är fulladdad på en snabbladdare!
Elbil Sverige arbetar med och driver denna fråga åt er elbilister – vi har bättre möjlighet att påverka om vi blir fler medlemmar. Du får gärna stötta och hjälpa oss i detta ideella arbete. Kommer du till en laddplats som saknar dessa skyltar, hör av dig till
info@elbilsverige.se så vi får underlag att påverka – för elbilistens bästa. Kör försiktigt så ses vi på nästa snabba laddplats.

Nr 8 – 2023

Hur mycket energi förbrukar du?

Energiförbrukning är viktigt att ha koll på i alla sammanhang, här pratar vi om bilar eftersom du har en för att kunna transportera dig. Därför är det Wh/km/person som är viktigt att jämföra. De bästa normalstora elbilarna ligger i dag på 142-146Wh/km och har fem säten. Det finns flygplan med två säten som är nere på 123Wh/km i 153km/h.
Det finns mycket kvar att utveckla med bilarna annars blir de snart omkörda av elflyget. Svenska tåg (SJ2000) drar 70Wh/km/passagerare, elbilen är bra om ni är fem vuxna i elbilen  160Wh/km/5=32Wh/km/person. Samåkning gör elbilen till rn klar vinnare eftersom du dessutom åker från A till B utan omvägar och tidtabell.

Kör lugnt i sommar så spar du energi och så ses vi i Anderstorp 19-20 aug där du kan testa elflyg.

Nr 7 – 2023

Ska vi byta till NACS?

Först gjorde Ford det, sedan GM och därefter flera andra inklusive Volvo. De byter till North American Charging Standard (NACS), även känt som Tesla-laddare. Hur tycker ni vi ska göra i Europa?
Det är besvärligt att byta standard, men CCS-laddaren är egentligen inte så bra.

Fördelen med Teslas nya system:
1. Den väger mindre (spar material och därmed billigare).
2. Det är lättare att sätta i och dra ur laddhandsken.
3. Det finns möjlighet till betydligt snabbare laddning: 900A+ för NACS mot max 500A för CCS.

Det är  betydelsefullt för laddhastigheten som innebär att en 400V bil kan ladda lika snabbt med NACS som en 800V bil med CCS, och NACS går att använda till 800V också.

Egentligen tycker jag inte att vi ska byta, fjör det är ett stort projekt. Men jag är orolig för att Europa hamnar efter med dyrare bilar och långsam laddning på sikt.

Nr 6 – 2023

Myten om kreditkort – hjälp laddoperatören hålla nere kostnaderna

Är det verkligen så ”dyrt” att ordna betalning med kreditkort?

T ex Jernhusen (Järnvägsstationernas fastighetsägare) har kortbetalning på ett toalettbesök för 10:-. Att betala något via faktura är en kostsam administration oavsett om det är e-faktura eller autogiro. Sedelautomater försvann bl a p g a en hög inlösenavgift.

Kreditkortsföretagen har fonder för att hjälpa t ex laddoperatörer att hålla nere kostnaden för att starta betalning med kort.

De elbilsförare som inte vill registrera sig via en app måste kunna betala med kort. Många av apparna måste användas relativt ofta för att behålla betalningsinformationen, så kul är det inte att mata in kreditkortets siffror när man bara snabbt vill få sin bil laddad för att fortsätta mot destinationen. Det minsta man kan begära är att appen har funktionen att scanna kreditkortets nummer, den tekniken finns faktiskt.

Nr 5 – 2023

Elbil Sverige vill se fler välutbildade bilhandlare

Vissa bilhandlare är fantastiska för att de kan mycket om sina elbilar. De berättar om storlek på batteri, hur man ska tänka om laddning mm. Men andra tycker fortfarande att du inte ska köpa en elbil, vilket beror på att de själva inte kan något om elbilarna och att det är besvärligt att lära sig något nytt.
Generalagenterna måste informera och utbilda återförsäljarna Det är viktigt för kunderna, särskilt de som inte är tekniskt intresserade utan bara vill köra elbil från A till B och känna sig trygga.
Det finns mycket “fake news” – elbilssäljarna behöver inge trygghet för elbilsköparna.

Nr 4 – 2023

Ett mål är nått: Mest sålda bil en elbil

Som elbilist måste jag gratulera Tesla och all deras medarbetare till att de lyckats med att sälja mest bilar i Sverige, kanske hela Europa när statistiken kom för första kvartalet och då särskilt mars månad 2023. Många sa förra året när Elon Musk berättade på en Tesla dag att detta var målet 2023 att model Y ska bli mest sålda bilen och detta är en bit på den vägen.

Nu vill vi se fler kämpa om den titeln med mest sålda elbilen – vem blir nästa tillverkare? Jag hoppas för svensk del att Volvo får upp farten med i Europa tillverkade bilar och helst svensktillverkade elbilar.

Nr 3 – 2023

Sverige behöver satsa mer på elutbildning och  forskning

Med företag som Volvo Cars, CEVT, Geely, AB Volvo, Polestar, Scania, Koenigsegg mfl är Sverige ett av värdens mest fordonsberoende länder sett per capita. För att dessa företag ska lyckas på världsmarknaden måste vi ha forskning på batterier, inverters, elmotorer mm för att Sverige ska kunna göra riktigt bra elfordon i framtiden. Men även en bättre produktions-teknik så vi kan bygga många fordon kostnadseffektivt när de väl är konstruerade.
Jag inser att vi tappar mark på dessa områden. För att nämna några områden är det tex järnfria motorer, motorstyrning med GaN transistorer och lindningar på kretskort.
Att detta sitter i de bästa elbilarna om 3 år kan jag inte veta till 100%, men jag vet att vi tyvärr forskar för lite om det. Personligen har jag framför allt varit på Chalmers och pratat om detta, men brist på pengar och resurser har hindrat dem.

Nr 2 – 2023

Kapade laddkablar

Som de flesta ogillar jag alla former av vandalisering och resursslöseri. 

För några veckor sedan kapades många laddkablar på snabbladdare i Stockholm och Uppsala. Det är oacceptabelt med förstörelse. Mitt förslag på åtgärd är att montera övervakningskameror, det gjorde man på bensinstationerna för några år sedan då det förekom att slangarna på pumparna skars av. Det verkar ha löst problemet.  

Ett annat alternativ är att det monteras en dörr på laddstolpen så sladden är låst tills du som vill ladda kommer fram och identifierar dig! Men vill vi ha det extra momentet? Svaret är nog nej. I Tyskland laddade jag någon gång på snabbladdare som var bakom en grind och man fick identifiera sig för att köra fram till laddaren. Fungerar – men vill vi ha det så? Tveksamt det med.
Kör elbilen försiktigt så ses vi på en 
laddplats snart. 

 

Nr 1 – 2023

Euro-7 utsläppsregler 2025

Euro-7 är en samling regler som uppdaterats från dagens Euro-6 vilka beskriver hur mycket utsläpp en bil får ha. Tidigare har reglerna helt fokuserat på vad som kommer ur avgasröret. Därför har det inte varit något som påverkat elbilar, men nu blir det krav på partiklar från däck och bromsar – vilket är bra.
Det blir också krav på batteriers hållbarhet vilket är bättre för oss konsumenter, men tyvärr verkar kraven vara lägre än vad vissa biltillverkare har i sina garantier. Vilket är en försämring för oss bilister då det innebär att tillverkare kan sänka kraven om de vill. Ett exempel på krav som ser ut att bli i Euro-7 för elbil och hybridbatteri: 80% kvar av batteri efter 5år/10000mil och 70% kvar efter 10år/20000mil. Elbil Sverige driver frågan att öka miltalet.

Referenser:

https://www.svd.se/a/rlPBjl/skarpta-eu-krav-pa-bilutslapp

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/euro-7-regler-begransar-utslapp-fran-dack-och-bromsar/

https://www.vibilagare.se/nyheter/skarpta-utslappskrav-pa-gang-aven-elbilar-omfattas

 

Nr 11 – 2022

Viktigaste vid bilköpet

När du som köpare jämför nya elbilar, tänk på att undersöka hur mycket el bilen ”drar”. När du är på långresa och behöver snabbladda så vill de flesta i bilen att det ska gå så fort som möjligt att ladda. Av den anledningen rekommenderar vi att du väljer den bilen som drar minst. Det går då snabbare att ladda jämfört med en annan bil som drar mer energi, för samma resa.
I Europa kan men se WLTP siffror men jämför gärna med EPA-tester från USA(FTP75+US06) där resultat från körning är närmare verklig körning.
Bilförarnas organisationer i USA ställer högre krav på myndigheterna, att dessa testerna kan verifieras i verklig körning.
Elbil Sverige ser detta med informationen kring  laddning av elbilar samt hur mycket som förbrukas vid olika typer av körning som en viktig fråga. Vi arbetar därför med att informationen ska tydliggöras för att underlätta för konsumenten.
Önskar dig en trevlig elbilsresa – hoppas vi ses i Göteborg på eCar Expo 2-4 dec!

Nr 10 – 2022

Hur länge bör man snabbladda?

Senaste tiden har jag fått många samtal från irriterade elbilister som väntar i kö på någon som glömt hämta sin elbil från snabbladdaren som är nära eller passerat 100% (färdigladdad). I de flesta fall bör bilen flyttas vid 80% laddning för att inte blockera en snabbladdare i onödan. Behövs laddning till 100 % kan bilen flyttas till en destinationsladdare (AC typ 2), laddningen går ändå långsamt i de flesta bilar efter 80 % laddning och de flesta experter anser att man skall undvika laddning över 80% i möjligaste mån.

För att skapa ett bättre flöde vid snabbladdare (DC) driver Elbil Sverige frågan med att det borde kosta mer om du står kvar efter fullbordad laddning på en snabbladdare (minst 50kW). Tesla har i många år haft “idle fee” (tomgångs-avgift) 10:-/minut på sina Superchargers om bilen står kvar. Det vore bra för alla elbilister om vi får detta system på alla snabbladdare, du sparar tid att ladda mindre och oftare under resan. Trevlig elbilsresa!

 

Nr 9 – 2022

Hur ser våra laddstationer egentligen ut?

Under sommaren har jag besökt flera laddstationer i Sverige. Och jag blir ledsen, för ibland kommer man till något som mest liknar en soptipp med glasspapper, fimpar, kaffemuggar, godispapper, servetter, mm.

I sin bil kan man ha med sig en påse för skräpet och laddoperatörer, restauranger t ex borde sätta upp en återvinningsstation i laddplatsens närhet. I alla fall en rejäl soptunna som töms regelbundet. De flesta elbilsägare skräpar inte ner, det vet jag, men det räcker att ett fåtal gör det för skräpet hamnar inte där av sig själv, även om vinden kan hjälpa till att samla ihop det. En liten rulle svarta påsar med knythandtag har vi med oss i bilen. Den tar nästan ingen plats och när vi ser en soptunna kastas den.

Eftersom vi har haft en så otroligt badvänlig sommar var vi på kvällsbad på en fin sandstrand. Tyvärr var det lika illa där. Vad har det blivit av ”Håll Sverige Rent”? Kör försiktigt och ta med ert skräp, nedskräpningslagen från 1 januari 2022 verkar ingen bry sig om.

Nr 7 – 2022

Google Maps – ladda elbil

Nyligen planerade jag en resa på Google Maps – då var bensinstationer förval!

En självklar option är att fråga om drivmedel för att välja el som förval i sin profil. Vanligtvis använder jag ABRP (A Better Route Planner), Uppladdning.nu eller Charge-Finder, men det var en stor besvikelse att Google (som ofta har bra koll på oss) inte sett att laddare är efterfrågade. Det fanns många laddare på Google Maps karta.

Kör försiktigt och ladda hemma helst med solpaneler -det är bäst!

Trevlig sommar!

 

Nr 6 – 2022

Elbilar gör skillnad i Ukraina

Vid ett möte med Global EV Alliance https://www.globalevalliance.com/ som har 147318 medlemmar i 54 organisationer i 31 länder berättade en medlem i Ukraina om situationen där. Elbilar har varit underskattade men efter flera månaders krig är elbilarna värdefulla. Det är akut brist på bensin och diesel men el från sol och vind finns ibland och då laddar man bilen. Kanske något att tänka på för MSB.

Se bilderna från bombade solparken där produktionen fungerade med reducerad kapacitet p g a missilen.

https://www.pv-magazine.com/2022/06/02/ukrainian-solar-plant-partly-resumes-operations-after-bombing/

https://twitter.com/MakichyanA/status/1531329062408445954?s=20&t=uZ0AME2GvgJdp7o_sB3heQ

Nr 5 – 2022

Trevliga möten med elbilister på eCar Expo!

På eCar Expo träffade jag många besökare och de frågade i huvudsak om tre saker:

  1. När kan jag betala med kort? (Där har det tagits ett stort steg framåt, se artikel nedan)
  2. Hur går det med utbyggnaden av laddare?
  3.  När kan bilföretagen leverera bilen jag har beställt?

Det var bra frågor i en trevlig miljö. Svaren om leverans skiljer sig en hel del mellan olika billeverantörer, så mässan var en fantastisk möjlighet att träffa många leverantörer under samma tak.

En hel del frågor om konvertering fick jag oxkså, och vi ska driva frågan vidare om enklare regler för bilar efter 1995 års modell, och om möjligheten att få miljöbilsbonus liknande den för biogaskonvertering.

Nr 4 – 2022

Solceller och elbilar är en bra kombo

Många elbilsägare är också solcellsägare och det är en riktigt bra kombination att både producera el till sig själv och till andra. Men fler borde satsa, då solceller  är en bra elkälla och solpanelerna blir allt effektivare. Potentialen är mycket stor då vi har många tak i Sverige utan solceller ännu. Det har många bra effekter att sprida ut produktionen. Att kanske skaffa ett batterilager och en modern hybrid inverter för ö- drift (både on grid och off grid) borde uppmuntras ännu mera, då vi har ett sårbart samhälle om elen försvinner. Men vi kan göra något åt detta om vi hjälps åt och tänker till.

Vi ses på årsmötet i Göteborg se din mail eller vår hemsida.

Vi ses också på eCar Expo i Stockholm.

Nr 3 – 2022

Intressant samarbete mellan Volvo och Starbucks samt om fynd hos LKAB

Jag såg info från Volvo att man i USA startat ett samarbete med Starbucks. Volvo skal bygga snabbladdare vid en rad Starbucksacaféer. Som kaffedrickande Elbilist tycker jag det är ett utmärkt initiativ, som jag gärna ser att Volvo tar till Sverige och Europa. Jag tror att det är viktigt att bilföretag funderar mer på vad kunderna använder sina bilar till. Det är fler saker de borde analysera: jobbresor, fritidsresor, långresor och hur man kan göra det bättre och bekvämare att ladda.

En helt annan sak när det gäller tillverkning av elmotorer och elektronik.  I Kiruna undersöker man nu slagghögar efter järnmalmen, om det inte finns utvinningsbara mineraler där för elmaskiner och elektronik. Det ska bli spännande att se, det kan ge Kiruna en ny industri. Om det är tillräckligt bra vet man inte ännu, men det finns i alla fall praseodym och neodym samt Dysprosium som användes till riktigt bra magneter.

Källor:

https://etn.se/index.php/nyheter/68836-ladda-volvon-och-fika-pa-starbucks.html

https://www.nordiskaprojekt.se/2022/03/10/lkab-redovisar-sallsynta-jordartsmetaller/

Nr 2 – 2022

VISA satsar på standard för elbilsladdning

Kreditkortsbolaget VISA ger sig in i standardorgnisationen för elbilsladdning, CHARIN, med huvudkontor i Berlin. Detta är med stor sannolihet väldigt bra för oss elbiliser då de kommer att bevaka enklare betalningar i framtiden. Jag kan inte lova något, men varför satsa pengar på det om man inte vill se en ökad använding?

Enklare betalning är också den mest efterfrågade saken från elbilisterna, efter fler laddare över huvud taget.

Sedan en eloge till Tesla som utökat antalaet laddare för icke-Teslaägare och infört gratis laddning på utvalda tider för att minska köer på populära tider i samband med sportlovet.

Källor:

om visakortet 

tesla.com/sv_se/support/non-tesla-supercharging

tesla.com/sv_se/holiday-supercharging

Nr 1 – 2022

 Vad händer när batteriet är slut?

Det är många som undrar vad som händer med batterierna i våra elbilar när de blir gamla. Det ska vi inte vara alltför oroliga för, då batterierna alltid är värdefulla eftersom de innehåller dyra mineraler Men först kanske de blir energilager för t ex solel.

I Sverige har vi företag som t ex Stena Recycling som förbereder sig för att ta emot våra batterier. De tänker t o m ladda ur dem ifall det är ström kvar innan de tar isär dem för att utvinna material. Man tänker ta vara på det mesta – hela 95% i alla fall.

Även i Norge och Finland byggs anlägningar och de kommer antagligen att bli ganska lönsamma. Glöm inte blybatteriet som många elbilar har för 12-voltsystemet. Det har ett skrotvärde på 5-10:-/kg.

Nr 12 – 2021

 #EVRoadtoCOP26

Vi reste till COP26 i Glasgow med elbilar från många länder i Europa för att lämna vårt manifest som Elbil Sverige också skrivit på. Ett av våra gemensamma krav var att alla nya bilar ska vara fossilfria från 2030. Tyvärr är skrivningen inte så skarp i det dokument som skrevs på i Glasgow, där står 2035 på ledande marknader och inte senare än 2040. Vi svenskar ska vara lite stolta för Sverige och flera länder skrev på och för oss kända företag som t ex IKEA, Volvo Cars, Ford, GM, Mercedes, Jaguar Land Rover, ABB. Noterar dock att Tyskland som land inte skrev på och inte VW som tillverkare. Om ni skriver denna haschtag i sökfältet så ser ni en hel del från vår resa #EVRoadToCOP. På eCar Expo i Göteborg berättar jag mer, vi ses där!

Länk till COP26 transport

Om vår resa

Nr 11 – 2021

Elbilen är fantastisk på vintern

Snart är vintern här och ni som redan kör elbil och har bra hemmaladdning ser kanske fram mot den kalla årstiden.

Elbilen är så mycket bättre när det är kallt ute och vi vill ha snabb och bra värme. Vid laddning, sätt bilen på förkonditionering så förlorar man inte så mycket körsträcka heller.

De flesta som inte provat på detta tror inte på det när man berättar om hur bra elbilen är på vintern. Jag såg en fantastisk YouTube-film från Kanada där föraren startade sin bilvärme med appen vid -34 grader ute. I bilen var det -24 grader och 4 minuter senare var det +20 grader i bilen!

Eftersom bilen stod kvar på laddning förlorade han ingen räckvid när han värmde upp bilen. Jag provade själv i Kiruna (men gjorde tyvärr ingen film) så jag vet att det fungerar.

Kör försiktigt, det kan var halt där ute.

Referens YouTube  

Nr 10 – 2021

Effektavgift

I Göteborg har nu elnätägaren infört en ny avgift! Effektavgift, jag har redan fått en del mail och samtal om detta. Och det känns som en onödigt komplicerad och kontraproduktiv för om du vill att den elbil och varmvatten beredare mm går på natten när elen är billig och vi har ett överskott i elnätet så straffas du kanske för denna planering. Det som är så svårt är att det är svårt att veta vad din el kommer att kosta i morgon. Du vet det först när månaden är slut efteråt. Då är det omöjligt att göra något åt det. Nu kan den som är aktiv skaffa saker som håller reda på detta åt dig men en bred allmänhet är inte redo för denna planering i dag. Här krävs information och utbildning.

Källa https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift#prisvilla

Nr 9 – 2021

Hur var leveransen av din nya elbil?

Elbil Sverige får rapporter från en del nyblivna elbilsägare att de nästan inte fått någon informatoin från bilhandlaren om laddning. Detta är allvarligt då de nyblivna elbilsägarna blir så besvikna på sin ny köpta elbil.

Jag vill bara säga Skärpning, det är viktigt att kunden får information.

Vi har i Elbil Sverige besökt några bilhandlare och påtalat detta. Vi erbjuder också en QR-kod till vår hemnsida med tips och råd. Detta tar bilhandlare tacksam till sig i de flesta fall. Hoppas det fungerar i verkligheten med. För er som inte fått QR-koden lägger jag den här.

Ni som läser detta och har synpunkter på innehållet – hör gärna av er via mejl.

Nr 8 – 2021

Elnätet i Sverige och världen

Som ordförande i Elbil Sverige får jag många frågor om elnätet. Elnätet är viktigt för oss elbilister.

Vi vill ha ett elnät som är mera öppet än i dag. Har du en huvudsäkring på 20A så ska du som abonnent ha rätt till att både köpa 20A och sälja 20A till en låg fast kostnad. Det är viktigt för elbilens laddning och för att du i framtiden ska kunna använda V2G i din nya elbil och att dina solceller ska kunna mata ut energin i elnätet.

Idag är det för krångligt, det borde räcka med en anmälan till din nätägare via ett telefonsamtal eller internet så skall du vara igång, Jag får meddelande från medlemmar som väntat i månader på att nätägaren ska komma på besök.  Det är inte ok för ofta är det ingen skillnad på de olika elmätarna. De säger att de ska byta den men det är bara mjukvaran i den som skiljer.

Varför kan de inte ladda ner via nätet som vi gör med våra telefoner och datorer eller som de nya elbilarna med ”over the air” uppdatering?

PS tack för alla mail jag fått om laddproblem, har ej hunnit svara alla men jag har läst! DS

Juli 2021

Fråga NR 01 för Elbil Sveriges medlemmar

Hur vi betalar vår laddning det är den viktigaste frågan för oss elbilister och svaret är man vill betala med kreditkort! Detta i väntan på  standarden: ISO15118 Plug&Charge- Tyvärr finns frågetecken om denna standard är riktigt färdig, men med denna standard betalar du med kreditkortet i bilen. Det tycker jag är viktigt att du slipper gå ut för att betala och det spar mycket tid vid kö på laddstationen.

Hur svårt kan det vara att få till fungerande kreditkortbetalning då t o m offentliga toaletter har det på t ex järnvägsstationen för  att betala 5:-.

Våra medlemmar i Elbil Sverige ligger verkligen på om detta och vi har tagit frågan med alla vi träffat på olika arenor som elektrifieningskommissionens möte med Ygerman t ex. I Norge har nu stortinget beslutat att detta är ett krav, det måste vara användarvänligt.

Källor

https://elbil.no/stortinget-vil-ha-kortbetaling-og-enklere-prising-av-hurtiglading/

https://www.charin.global/technology/iso15118/

https://www.chargepoint.com/about/news/chargepoint-statement-iso-15118-white-paper/

Nr 7 – 2021

Semester med Elbilen

Det är nu sommar och när du har varit på semester  kan du väl höra av dig hur det har fungerat för dig med laddningen? Skriv gärna ett mail om bra eller dåliga upplevelser i samband med laddning. Jag behöver era små berättelser när vi i Elbil Sverige träffar olika företrädare för myndigheter och företag.

Jag har fått en hel del samtal från upprörda nya elbils ägare att det är för krångligt. De läste i min spalt i förra numret om vårt krav på kortbetalning och plug&charge (som också är en kortbetalning fast man gör den en gång i bilen eller molnet). Det är nu när man gör långresan som laddningen sätts på sitt verkliga prov!

Vill även uppmana alla ladd operatörer och bilsäljare att hjälpa till att utbilda sina kunder i laddning. Det är inte så enkelt när man inte gjort det förut. Även Tesla utbildar sina kunder trots att deras Supercharger är plug&charge sedan 2012.

Sköt om er och kör försiktigt i den ibland farliga semestertrafiken så ses vi i höst på en elbilsträff eller laddplats.

Nr 6 – 2021

Hur svårt kan det vara att få betala med kreditkort?

Hur vi betalar för snabbladdning är den viktigaste frågan för oss elbilister, och svaret är att man vill betala med kreditkort. Detta i väntan på plugga och ladda standarden ISO15118 Plug&Charge. Tyvärr finns det frågetecken om denna standard är riktigt färdig, men med den betalar du med kreditkortet i bilen.

Det tycker jag är viktigt. Du slipper gå ut för att göra det och sparar tid vid kö på laddstationen (då bilen kommer ihåg dina kortuppgifter om du vill).

Under tiden – hur svårt kan det vara att få till en fungerande kreditkortsbetalning? Offentliga toaletter har det ju. På järnvägsstationen har jag sett det för betalningar på fem kronor.

Våra medlemmar i Elbil Sverige ligger verkligen på om detta och vi har tagit frågan med alla vi träffat på olika arenor, som elektrifieringskommissionen och på mötet med digitaliseringsminister Anders Ygeman, med mera. I Norge har nu stortinget beslutat att detta är ett krav. Att ladda måste vara användarvänligt.

 

Nr 5 – 2021

Jag skäms som ingenjör över usel laddteknik

Elbil Sverige har frågat sina medlemmar hur de vill ladda.

Svaren är:
Hemma vill de ladda med laddbox, gärna med effektvakt. Många vill ha tidsstyrning för att kunna ladda billigt på natten, eller om priserna är låga mitt på dagen. Detta gäller alla oavsett villa, radhus eller flerbostadshus.

På långresan vill de ha snabbladdare som fungerar (inte helt oväntat), men framför allt vill de att dessa ska vara enkla att starta.

Det är nu år 2021. Vi har haft datorer, smarta telefoner och bankomater länge nu.
Hur svårt ska det vara att få snabbladdare att fungera och utan fördröjning när man sätter i sladden? När högsta chefen för ett laddföretag får gå ut på YouTube och berätta att man måste föra in laddkabeln lagom fort – då är det illa ställt med tekniken. Jag skäms som ingenjör att se så dåliga produkter på marknaden. Och att många inte heller är fixade efter att ha haft problem under mer än ett års tid.

Skärpning alla laddbolag, ni kan bättre!

 

Nr 4 – 2021

Hur snabb kan en snabbladdare bli?

I dag när vi laddar våra elbilar på t ex en 350kW laddare så kommer man med en Porsche kanske upp i 270kW när det går fort. Då är det på en 800V CCS laddare och en bil med 800V batteri.

Men 400V bilar (som är vanligast i dag) så kan Tesla model3 komma upp i 242kW en stund. Och det är väldigt nära maxgränsen för CCS på 400V så det kan inte gå mycket fortare.

Standarden säger att maxström på CCS är 400A. Den som kan räkna ser att Tesla är lite över maxströmmen men det är ok, det är medelvärdet över en timmas mättid och de nya V3 är därför vattenkylda. Men i Asien har Kina och Japan kommit överens om Chademo 3.0, med 600A och 960V så de lovar 600kW.

I Europa tittar man på en ny Megawatt standard för lastbilar. Jag skriver detta för jag tror att vi kommer att se fler bilar med högre spänning än 400V i framtiden just för att man vill ha kortare laddtider. Men en underskattad fråga är hur lång tid det tar att få i gång laddaren, det är också väntetid. Tesla är ett föredöme  då laddaren startar så fort du satt i kontakten – inga knappar eller appar. Mer sådant vill vi se från Elbil Sverige, standarden finnes men viljan och laddarna är få.

Plug and charge

källor

https://www.youtube.com/watch?v=7R9uhizP4QU&list=LL&index=5&t=234s

https://en.wikipedia.org/wiki/Chelsea_Sexton

https://www.svd.se/biljattens-svenske-vd-om-kritiken-inte-befogad

https://en.wikipedia.org/wiki/Ola_K%C3%A4llenius

https://en.wikipedia.org/wiki/Eva_H%C3%A5kansson

Nr 3 – 2021

8 mars – Kvinnodagen och elbilar!

I dag den 8 mars är det kvinnodagen. Om kvinnor hade haft mer att säga till om hade vi sedan länge haft endast elbilar. Idag såg jag en reklamfilm för Ford Mach-E. När Henry Ford stod på topp och satte världen på hjul lyckades han inte sälja en T-Ford till sin fru Clara Ford. Hon körde en Baker Electric för att makens stinkande bilar var bullriga och mindre komfortabla.
Sedan har vi den drivande kraften från GM EV1 program, Chelsea Sexton. Hon startade filmprojektet #Who Killed The Electric Car” som ett hobbyprojekt, Sony och Warner Bros över det och gjorde en spelfilm av det. Jag vill gärna även nämna Sabine Källenius vars man är VD för Mercedes. Sabine är verksam inom Green Globe Organisation så hon måste nog kämpa mot dieselgubbarna ganska mycket.

Sist men inte minst vår Eva Håkansson nästan född elektrisk och har landspeed rekord för elektrisk motorcykel med sidovagn. Jag vet att det finns många fantastiska kvinnor där ute men min spalt är slut här för i dag.

 

Nr 2 – 2021

Vi driver frågan om batteripriser

Härom kvällen var det ett inslag i rapport, om en ägare i Sverige som ville köpa ett nytt batteri till sin 7 år gamla BMW i3. Han fick ett pris på 250000:- på från två olika verkstäder. Det är alldeles för dyrt anser jag, han borde blivit erbjuden ett bättre pris.

Tex 2016 var det ett erbjudande om uppgradering av i3 för 7000Euro som verkar vara ett rimligare pris. Det som störde mig mest i reportaget var att SVT inte frågade chefen i Sverige för BMW vad han tyckte, utan de frågade en annan journalist som skrivit boken ”Batteri Revolutionen”. De nämnde även i reportaget att ett batteri komplett inte fanns som reservdel utan de bygger det av celler och andra lösa reservdelar. Det är inte heller ok enligt mig är man seriös borde man ha bytesbatteri,  jag vet att andra tillverkare har det i Sverige.

Elbil Sverige driver frågan på olika sätt som vi kan påverka detta. Samtidigt är det en svår fråga,  vet du vad en ny förbränningsmotor med alla tillbehör kostar som reservdel till en fossil bil? Det finns andra reservdelar med fantasipriser. En olycklig A7 ägare körde lite väl hårt i snövallen vilket resulterade i att alla airbags löste ut. Förutom lomhördheten så kostade kalaset 225000:-,  det är många airbags i en modern bil., men det kom inte på nyheterna!

Nr 1 – 2021

Har du styrning på din laddare?

Det är viktigt att vi elbilster ser över vår laddbox och styrningen av laddboxen/elbilens laddare. (det skiljer lite mellan bilmodeller). Ganska många av oss jobbar till kl 17, kommer hem, sätter bilen på laddning och går in och börjar laga mat. Om många gör det i ett område blir elförbrukningen för hög, kanske inte för din egen fastighet eller grannens, men totalt för områdets transformator!

Därför är det viktigt att vi använder någon tillgänglig teknik. Det finns flera bra lösningar t ex. Tibber som kan styra laddaren till andra tider och då elen ofta är mycket billigare – alla tjänar på det.

Ett annat exempel är Zappi som styr laddningen till när solen skiner om du har solpaneler. Batteribank är ett annat sätt att minska toppbelastningen.

Fråga efter styrning när du köper elbil och laddbox, De flesta andra tillverkare har någon lösning på att minska toppbelastningen, detta är viktigt så det fungerar för alla elbilister och elförbrukare.

 

Maj 2021Hur vill du ladda?

Elbil Sverige har frågat sina medlemmar hur de vill ladda sin elbil.

Svaren är:

Hemma vill de ladda med laddbox gärna då med effektvakt och ganska många vill ha tidsstyrning för att ladda billigt på natten eller när det är billigt mitt på dagen.

Detta gäller alla oavsett man bor i villa eller flerbostadshus och radhus.

Sedan vill de ha snabbladdare när de är ute och reser som fungerar när man kommer fram. Och det ska vara enkelt att ladda!

Det är nu år 2021 och vi har haft datorer, smarta telefoner och bankomater men hur svårt ska det vara att få snabbladdare att fungera och utan fördröjning när man sätter i sladden? När högsta chefen för ett laddföretag får gå ut på YouTube och berätta att man måste föra in laddkabeln lagom fort – då är det illa ställt med tekniken! Jag skäms som ingenjör att det kommer ut så dåliga produkter på marknaden och de är inte fungerande efter att funnits där i mer än ett år.

källor

https://www.elbil24.no/video/lynlade-tips-med-jan-h-ihle-ionity/hr36o0Fj

Facebook Posts

16 hours ago

Elbil Sverige
Äntligen klarwww.facebook.com/share/p/qySYHEn1R6JbWzPe//Olov östlund, redaktörNew YouTube episode is up 🙂All about the TeZon, this is actually a bit of action shots and introduction to what the TeZon is and FINALLY on the road! After 8 years of werk. youtu.be/xWlnN2RXKbs?si=dXx2AbARIzQtNy72 ... See MoreSee Less
View on Facebook