Hem 9 Frågor vi driver och medverkar i

Frågor vi driver och medverkar i

  • Kortbetalning på snabbladdare. Skynda på utbyggnaden 
  • Pris per kWh för laddning visas tydligt före laddning startas, inte per minut 
  • Att fler biltillverkare inför plug & charge  
  • Att fler laddare slutför plug & charge 
  • Att plug & charge blir kompatibel med Tesla som var först och är störst på plug & charge. 
  • Eftersom plug & charge kommer att ta tid, behövs snarast en brett fungerande laddbricka i Skandinavien.
    Elbil Sverige inleder våren 2024 ett pilotprojekt med Norsk Elbilsförening “Ladeklubben”
     
  • Lägre försäkringspremie för elbilar baserad på faktisk reparationskostnad för aktuell bilmodell, inte baserat på bilens nypris 
  • Enklare få tillstånd för offentliga laddare – koncessionstiden måste kortas! 
  • Elanslutning får ta max 6 månader 
  • Förenklad installation av laddare i flerfamiljshus och BRF/Samfällighet läs mer  
  • Biltillverkare måste redovisa vilken data (t ex fordonsinformation och färdhistorik) som lagras var och vad används till – på ett begripligt sätt 
  • Projekt ”16 / 50” att 16-åringar får “bygga om” en elbil till a-traktor som får gå i 50km/h 
  • Elbil Sverige föreslår “Idle fee” 10:- per minut efter bilen är fulladdad och om laddplatsen har kö av bilar som väntar på att ladda. 
  • Vid snabbladdning rekommenderar att byta till typ 2 när över 80% laddat, för att den som väntar kan börja snabbladda.
    De sista 20 % laddar betydligt långsammare än mellan 20 och 80 % (på de flesta bilar). 
  • Lägre fast pris på elräkningar 
  • Slopa effekttariff som motverkar timdebitering 
  • Att bilägaren får en enkel och klar funktion när det gäller både teknik och ekonomisk ersättning när V2G,  V2H och  V2L blir vanliga i bilarna. 

 Saknar du något i listan – eller vill hjälpa till i föreningen – hör av dig till info@elbilsverige.se ! 


Frågor vi medverkar i


Besökarna i vår monter eCar Expo Friends Arena 2022 önskar sig

  • Rätt att ladda när man bor i BRF / hyreshus (lag i Norge)
  • Befintliga laddstolpar måste fungera – inför vite om laddstolpe är ur funktion
  • Snabbare få fram el till levererade snabbladdare – långa handläggningstider
  • Bil parkerad på laddplats – bärga bort

Medlemmar har i samband med DigitaltElbilsForum framfört önskemål om information från Elbil Sverige gällande utvecklingen av

  • V2L – Vehicle to Load – bilen som powerbank
  • V2H – Vehicle to Home – fastighetsägare har bilen som energilager
  • V2G – Vehicle to Grid – när elleverantören (Svenska Kraftnät) styr energiflödet via en aggregator som kräver avtal med nätägaren. Växelström eller likström omvandlas i hemmet. Kan vara antingen AC eller DC. Vid AC används bilens ombordladdare. Vid DC måste fastighetsägaren använda DC-laddare. Troligtvis betydligt dyrare med DC. Det finns företag som utvecklar DC-laddare som är integrerade med solcellsinverter. Då kan DC-laddning bli billigare i hemmet.

Facebook Posts

7 hours ago

Elbil Sverige
Att vara beroende av Kina som batterileverantör kan medföra höga batteripriser.youtu.be/TlY9G9qG50w?si=6laQrkukOnmAH9cz ... See MoreSee Less
View on Facebook

1 day ago

Elbil Sverige
"Between 40-50 percent of all new vehicles will be electric in North America and China, and 70 percent will be EVs in Europe by 2030, Bosch says"Lite pessimistisk med tanke på att Kina är uppe i ca 50% NEVS bilar redan idag.www.carscoops.com/2024/04/bosch-expects-up-to-50-percent-of-new-vehicles-in-north-america-to-be-e... ... See MoreSee Less
View on Facebook