Frågor vi driver och medverkar i
- Kortbetalning på snabbladdare. Skynda på utbyggnaden
- Pris per kWh för laddning visas tydligt före laddning startas, inte per minut
- Att fler biltillverkare inför plug & charge
- Att fler laddare slutför plug & charge
- Att plug & charge blir kompatibel med Tesla som var först och är störst på plug & charge.
- Eftersom plug & charge kommer att ta tid, behövs snarast en brett fungerande laddbricka i Skandinavien.
Elbil Sverige inleder våren 2024 ett pilotprojekt med Norsk Elbilsförening “Ladeklubben” - Lägre försäkringspremie för elbilar baserad på faktisk reparationskostnad för aktuell bilmodell, inte baserat på bilens nypris
- Enklare få tillstånd för offentliga laddare – koncessionstiden måste kortas!
- Elanslutning får ta max 6 månader
- Förenklad installation av laddare i flerfamiljshus och BRF/Samfällighet läs mer
- Biltillverkare måste redovisa vilken data (t ex fordonsinformation och färdhistorik) som lagras var och vad används till – på ett begripligt sätt
- Projekt ”16 / 50” att 16-åringar får “bygga om” en elbil till a-traktor som får gå i 50km/h
- Elbil Sverige föreslår “Idle fee” 10:- per minut efter bilen är fulladdad och om laddplatsen har kö av bilar som väntar på att ladda.
- Vid snabbladdning rekommenderar att byta till typ 2 när över 80% laddat, för att den som väntar kan börja snabbladda.
De sista 20 % laddar betydligt långsammare än mellan 20 och 80 % (på de flesta bilar). - Lägre fast pris på elräkningar
- Slopa effekttariff som motverkar timdebitering
- Att bilägaren får en enkel och klar funktion när det gäller både teknik och ekonomisk ersättning när V2G, V2H och V2L blir vanliga i bilarna.
Saknar du något i listan – eller vill hjälpa till i föreningen – hör av dig till info@elbilsverige.se !
Frågor vi medverkar i
- Vår ordförande Magnus Johansson representerar Elbil Sverige i en referensgrupp V2G (vehicle to grid) med Chalmers Tekniska Högskola och Göteborgs Energi som finansieras av Vinnova gällande AC- och DC-laddning
Länk till energimyndighetens nyhetsarkiv
Länk till tidningen Energis artikel - Inbjudna av Riksdagen till Trafikutskottets offentliga utfrågning 9 juni 2022
Besökarna i vår monter eCar Expo Friends Arena 2022 önskar sig
- Rätt att ladda när man bor i BRF / hyreshus (lag i Norge)
- Befintliga laddstolpar måste fungera – inför vite om laddstolpe är ur funktion
- Snabbare få fram el till levererade snabbladdare – långa handläggningstider
- Bil parkerad på laddplats – bärga bort
Medlemmar har i samband med DigitaltElbilsForum framfört önskemål om information från Elbil Sverige gällande utvecklingen av
- V2L – Vehicle to Load – bilen som powerbank
- V2H – Vehicle to Home – fastighetsägare har bilen som energilager
- V2G – Vehicle to Grid – när elleverantören (Svenska Kraftnät) styr energiflödet via en aggregator som kräver avtal med nätägaren. Växelström eller likström omvandlas i hemmet. Kan vara antingen AC eller DC. Vid AC används bilens ombordladdare. Vid DC måste fastighetsägaren använda DC-laddare. Troligtvis betydligt dyrare med DC. Det finns företag som utvecklar DC-laddare som är integrerade med solcellsinverter. Då kan DC-laddning bli billigare i hemmet.
←
Mars 2024
→
M
T
O
T
F
L
S
←
April 2024
→
M
T
O
T
F
L
S
←
Maj 2024
→
M
T
O
T
F
L
S
←
Juni 2024
→
M
T
O
T
F
L
S
←
Juli 2024
→
M
T
O
T
F
L
S
←
Augusti 2024
→
M
T
O
T
F
L
S
←
September 2024
→
M
T
O
T
F
L
S
←
Oktober 2024
→
M
T
O
T
F
L
S
←
November 2024
→
M
T
O
T
F
L
S
←
December 2024
→
M
T
O
T
F
L
S
←
Januari 2025
→
M
T
O
T
F
L
S
←
Februari 2025
→
M
T
O
T
F
L
S
←
Mars 2025
→
M
T
O
T
F
L
S
←
April 2025
→
M
T
O
T
F
L
S
←
Maj 2025
→
M
T
O
T
F
L
S
tisdag 03-19
Facebook Posts
20 hours ago
2 days ago
80 000 ton senare - så gick LKAB:s satsning på eldriven lastbil
Scania har varit med i arbetet med att elektrifiera transporterna i LKAB:s järnmalmsgruva i Malmberget, strax utanför Gällivare. Där rullar sedan slutet av 2022 en helelektrisk lastbil av typ Scan...2 days ago