Frågor vi driver
- Biltillverkare måste redovisa vilken data som lagras var och vad används till – på ett begripligt sätt
- Elbil Sverige föreslår “Idle fee” 10:- per minut efter bilen är fulladdad.
- Rekommenderar att byta till typ 2 när över 80% laddat för att den som väntar kan börja snabbladda.
De sista 20 % laddar betydligt långsammare än mellan 20 och 80 % (på de flesta bilar). - Kortbetalning på snabbladdare.
- Pris laddning tydligt och per kWh (före laddning startas), inte per minut
- Förenklad installation av laddare i flerfamiljshus och BRF/Samfällighet läs mer
- Lägre försäkringspremie för elbilar baserad på faktisk reparationskostnad för aktuell bilmodell, inte baserat på bilens nypris
- Lägre fast pris på elräkningar
- Enklare få tillstånd för offentliga laddare – koncessionstiden minskas!
- Elanslutning får ta max 6 månader
- Slopa effekttariff som motverkar timdebitering
Saknar du något i listan – hör av dig till info@elbilsverige.se !
Frågor vi medverkar i
- Vår ordförande Magnus Johansson representerar Elbil Sverige i en referensgrupp V2G (vehicle to grid) med Chalmers Tekniska Högskola och Göteborgs Energi som finansieras av Vinnova gällande AC- och DC-laddning
Länk till energimyndighetens nyhetsarkiv
Länk till tidningen Energis artikel - Inbjudna av Riksdagen till Trafikutskottets offentliga utfrågning 9 juni 2022
Besökarna i vår monter eCar Expo Friends Arena 2022 önskar sig
- Rätt att ladda när man bor i BRF / hyreshus (lag i Norge)
- Befintliga laddstolpar måste fungera – inför vite om laddstolpe är ur funktion
- Snabbare få fram el till levererade snabbladdare – långa handläggningstider
- Bil parkerad på laddplats – bärga bort
Medlemmar har i samband med DigitaltElbilsForum framfört önskemål om information från Elbil Sverige gällande utvecklingen av
- V2L – Vehicle to Load – bilen som powerbank
- V2H – Vehicle to Home – fastighetsägare har bilen som energilager
- V2G – Vehicle to Grid – när elleverantören (Svenska Kraftnät) styr energiflödet via en aggregator som kräver avtal med nätägaren. Växelström eller likström omvandlas i hemmet. Kan vara antingen AC eller DC. Vid AC används bilens ombordladdare. Vid DC måste fastighetsägaren använda DC-laddare. Troligtvis betydligt dyrare med DC. Det finns företag som utvecklar DC-laddare som är integrerade med solcellsinverter. Då kan DC-laddning bli billigare i hemmet.