Frågor vi driver och medverkar i

Frågor vi driver

  • Biltillverkare måste redovisa vilken data som lagras var och vad används till – på ett begripligt sätt
  • Elbil Sverige föreslår “Idle fee” 10:- per minut efter bilen är fulladdad.
  • Rekommenderar att byta till typ 2 när över 80% laddat för att den som väntar kan börja snabbladda.
    Senaste 20 % sker (på de flesta bilar) mycket långsammare än mellan 20 och 80 %. 
  • Kortbetalning snabbladdare 
  • Pris laddning tydligt och per kWh (före laddning startas), inte per minut
  • Förenklad installation av laddare i flerfamiljshus och BRF/Samfällighet läs mer 
  • Lägre försäkringspremie för elbilar baserad på faktisk reparationskostnad för aktuell bilmodell, inte baserat på bilens nypris
  • Lägre fast pris på elräkningar
  • Enklare få tillstånd för offentliga laddare – koncessionstiden minskas!
  • Elanslutning får ta max 6 månader
  • Slopa effekttariff som motverkar timdebitering

Saknar du något i listan – hör av dig till info@elbilsverige.se !

Frågor vi medverkar i

 

Besökarna i vår monter eCar Expo Friends Arena 2022 önskar sig

  • Rätt att ladda när man bor i BRF / hyreshus (lag i Norge)
  • Befintliga laddstolpar måste fungera – inför vite om laddstolpe är ur funktion
  • Snabbare få fram el till levererade snabbladdare – långa handläggningstider
  • Bil parkerad på laddplats – bärga bort

 

Medlemmar har i samband med DigitaltElbilsForum framfört önskemål om information från Elbil Sverige gällande utvecklingen av

  • V2L – Vehicle to Load – bilen som powerbank
  • V2H – Vehicle to Home – fastighetsägare har bilen som energilager
  • V2G – Vehicle to Grid – när elleverantören bestämmer om leverera eller köpa el, kräver avtal med nätägaren. Växelström – Likström omvandlas i hemmet