Tips snabbladdning – förbered första snabbladdning

Hjälp de som inte är så vana – Dela gärna med dig av din kunskap till de nyblivna elbilisterna –  nu blir vi snabbt många fler!
Elbil Sverige arbetar hårt för att göra det enklare att köra och äga elbil – bli medlem du också!

Före första snabbladdning

  1. Vilket laddhandtag du ska ladda med, förmodligen CCS (även typ 2 men då långsammare laddning) eller CHAdeMO (t ex äldre Nissan).
  2. Kika på hemsidor och appar t ex www.uppladdning.nu , apparna ABRP (A Better Route Planner), Chargefinder eller PlugDela.com och se på kartan vilken väg du bör köra för att ha flest laddare att välja på samt vilka bolag de drivs av.
  3. Hämta appar för resp elbolag (t ex E.ON Drive, InCharge från  Vattenfall, FortumC&D, det blir ofta billigare så). Tillåt att löpande dra betalning, annars kan du nekas laddning.
  4. Beställ laddkort (RFID) eller tagg via deras hemsidor. Nackdelen med appen är att den är svår att styra när det regnar eller snöar, då måste du sätta dig i bilen. Kom ihåg att uppdatera när du byter kreditkort.
  5. Välj det närmaste när du planerar dina laddstopp och kör inte till mindre än 20%, det kan vara kö vid nästa laddare och kan behöva ta en omväg p g a hinder eller olycka. Men tänk på att sänkt hastighet gör mer än vad du tror. På de flesta bilar kan du köra flera km efter att det visar 0%, det finns en liten buffert i “sköldpaddshastighet”.

Så här minskar du elförbrukningen när du kör:

  1. Förvärm batteriet före avresa och gärna före snabbladdning via bilens laddningsmeny.
  2. Kupévärme och din hastighet är stora el-slukare, det räcker kanske med t ex 16 grader i kupén, stolsvärme och rattvärme om du har ytterplagg på dig. Stäng dörren direkt när du går ur. Fläkten, ladda mobilen etc drar inte mycket, det är att kyla eller värma luften som drar el.
  3. Undvik vattensamlingar och snö, sänk hastigheten om du kör i djup snö eller modd.
  4. Gasa inte på i uppförsbacken (om trafiksituationen tillåter) och var inte alltid snabbast iväg vid trafikljuset
  5. Montera av takboxen när den inte behövs, den är ett stort motstånd. När du monterar den – höga sidan framåt 

Vid laddstolpen

      1. Sätt laddhandtaget i bilen Byt app om du inte får träff (InCharge är Vattenfall, Recharge är Fortum)
      2. Starta laddning i appen (ibland även med kort/tagg på stolpen).
      3. Invänta batterisymbol med % (så du vet att laddstolpen laddar din bil) innan du lämnar bilen. Lägg gärna vår laddskiva i vindrutan med ditt telefonnummer ifyllt eller ladda hem appen www.needtocharge.com 
        Om inget händer, ta handsken ur bilen och börja om från början. Du kan inte ta ur laddhandtaget från bilen före du avslutat laddning.
      4. Ladda lagom mycket! För vissa elbilar är det viktigt att ladda innan du går under 20% och  ladda inte över 80 %.  I detta spann går det snabbast att ladda (gäller för de flesta elbilar), särskilt om batteriet är varmt. Välj tidigast möjliga laddare, det kan vara kö vid nästa. Du skall helst ladda när du kommer fram till ditt mål, då har du ett varmt batteri. Ladda till 100 % gör du bara när du behöver det för att nå ditt slutmål.
      5. Lägg laddskivan i rutan med beräknad färdig tid så om det blir färdigladdat tidigare än du tror kan någon ringa dig och du avbryter laddning via appen om du t ex äter lunch. Finns även en mycket bra gratis app för att kontakta andra elbilsförare NeedtoCharge
      6. Laddplatsens P-skylt visar hur länge du får stå där (undvik böter).  https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210121/vi-reder-ut-detta-galler-vid-parkering-pa-laddplats/

Körning vinter

  1. Förvärm batteriet före avresa
  2. Använd stolsvärme och rattvärme då kupévärmen och din hastighet är stora el-slukare, det räcker kanske med t ex 16 grader i kupén när du har ytterplagg på dig. Stäng dörren direkt när du går ur.
  3. Undvik vattensamlingar och djup snö. Lufttrycket är viktigt eftersom det rullar lättare och minskar förbrukningen med rätt tryck. Men lita inte helt på vad bilen säger, kontrollmät ibland.
  4. Gasa inte på i uppförsbacken (om trafiksituationen tillåter) och var inte alltid snabbast iväg vid trafikljuset.
  5. Längre bromssträcka då elbilen är tung men som kan ge bättre grepp i snö. Undvik att parkera där det lutar, är det glashalt har det hänt att den glider.
  6. Sätt i laddkabeln när du kommer hem, vissa bilar vill alltid stå på laddning. Du som har timdebitering på elen – ställ in när den ska laddas.
  7. Montera av takboxen när den inte behövs, den är ett stort motstånd. När du monterar den – höga sidan framåt 

 

Körning sommar

  1. Sänk AC och din hastighet som är stora el-slukare, det räcker med t ex 22 grader i kupén. Hissa ner rutorna några minuter för att släppa ut den varmaste luften, innan du kommer upp i hastighet.
  2. Undvik vattensamlingar – det är ungefär som när du cyklar då man tappar fart i vattenpölarna.
  3. Gasa inte på i uppförsbacken (om trafiksituationen tillåter) och var inte alltid snabbast iväg vid trafikljuset.
  4. Sätt i laddkabeln när du kommer hem, vissa bilar vill alltid stå på laddning. Du som har timdebitering på elen – ställ in när den ska laddas. Men dra ur laddkabeln om det börjar åska!
  5. Montera av takboxen när den inte behövs, den är ett stort motstånd. När du monterar den – höga sidan framåt