el a-traktor – konverterad EPA

Elbil Sverige vill stötta omställningen till eldrift på fordonsflottan och gärna hjälpa ungdomar med vilka möjligheter som finns att konvertera till elektrisk traktor.

En epostadress har skapats för er som vill vara med i nyhetsflödet kring elektrifiering av traktorer, vill du få mail så sänd oss ett meddelande. Gärna kortfattat lite om dig och ditt fordon.

atraktor(a)elbilsverige.se

Här berättar vi om Gert Persson som byggde en fantastiskt fin elbil till sin dotter Lovisa.

Bakgrunden till varför jag byggde och elkonverterade A-traktorn  till min dotter var att jag pratade med en kompis som pustade och sa att hans sons a-traktor kostade 3500:-/månad bara i bensinförbrukning. Detta eftersom den är byggd enligt de gamla reglerna med dubbla växellådor. Eftersom jag är smålänning så tänkte jag att man skulle kanske satsa på el istället, jag kommer nog en bra bit på vägen med 40000:-.
Då startade sökandet efter elektriska delar till bygget och de fanns närmare än jag hade tänkt mig. En arbetskamrat hade startat ett motorcykelprojekt med eldrift vilket avstannat och jag köpte delarna. Då var det bara att sätta igång!

Förare: Lovisa Persson, Studerande på Sunnerboskolan El & automation
Byggare: Gert Persson + hjälp från Magnus Danielsson med svetsarbetet. Arbetar som Technical support på AP&T i Lagan, elektriker i grunden
Byggstart juli 2018
Lackerad februari 2019
Krav på kortad kaross slopades februari 2019
Återmontering kaross, byte av inredning april 2019
Framtagning av adapter + adapterplatta mellan elmotor och växellåda maj 2019
Start elkonvertering juni 2019
Första provkörning utan servostyrning juli 2019
Montering el servostyrning
1:a besiktning ej godkänd, besiktningen kräver intyg på el installation + isolationstest, intyg att släp på 1000 kg kan dras i 1 km lång backe
2:a besiktningen och godkänd februari 2020

Specifikation A-traktor OGG425:

Bilmodell: BMW 520i
Årsmodell: 1989
Motor: HPEVS AC-20-33.27.8 50hp
Motorstyrning: Curtis 1238-7601 650A
Max varvtal: 6500 rpm
Loh elektronisk varvtalsregulator H-version, bryter på BMW elektriska gaspedal
Högspänningsbatteri: 6st Kia Soul placerade i bagage
Nominell spännings batteri: 112,5 VDC, 150Ah, 16,8KWh
Separat batteri till förbrukare: 12 VDC placerad under fd. baksäte
BMS Zeva V3
Uppvärmning: Webasto Top C
Vikten är omfördelad >60% över bakhjul
Växellåda: Getrag 240 2300 1221 639

Efter besiktningen var det dags för försäkring, ett större problem än vad jag befarat.

Länsförsäkringar  är mitt försäkringsbolag på allt annat och tänkte att det skall väl inte vara några problem. När jag berättade att den var elkonverterad så blev de konfunderade och fick rådfråga en kollega på entusiastfordon. Men eftersom de inte kunde fastställa ett värde på a-traktorn om den skulle behöva lösas in. Dagen efter ringde försäkringsagenten tillbaka och sa att han pratat med en chef som beslutat att de inte kunde försäkra ett så speciellt fordon.
jag ringde runt till flera försäkringsbolag.  Vissa bolag sa direkt att de inte var intresserade av att försäkra en a-traktorer eftersom de är inblandade i så många olyckor, andra bolag erbjöd försäkring på över 15000:-/år.
Folksam fick till slut äran att försäkra den och var positiva till att den är elkonverterad både med tanke på miljön och att den hade ett högre värde än vad en BMW 520i -89 normalt har.