Home 9 Rapport från Nordic EVSummit 2024

Nordic EVSummit  4-5 april 2024

Magnus Johansson och Ingegerd Sikström besökte Nordic EV Summit och träffade många långväga gäster och intressanta personer. Vill du se alla foton klickar du på länkarna till flickr, scrolla ner och ”accept all” så kan du kika in i Magnus fotoarkiv.


Colin McKerracher, Head of Advanced Transport, Bloomberg New Energy Finance
Totalt i hela världen ökar elbilar och det är nu större än Nordamerikas bilmarknad totalt. Antalet elbilar i världen ökar mycket och många artiklar ni läser är direkt felaktiga då man trollar med % och statistik. Peak ICE var 2017 ICE har minskat ganska kraftigt sedan dess -23%. Det mesta talar för att det finns 60 miljoner elbilar i drift jorden runt vid 2024 års slut.
Några bilder från detta föredrag på länken nedan, naturligtvis står talaren gärna framför bilden för att vi inte skall kunna fotografera så bra utan ska köpa info.

Colin McKerracher hanterar täckningen av transportsektorn på Bloomberg New Energy Finance, divisionen för ren energi och koldioxidmarknader inom Bloomberg LP. Colins team täcker teknik, policy och ekonomiska faktorer som påverkar utvecklingen av transportsektorn. Detta inkluderar elfordon, laddningsinfrastruktur, biobränslen, bränslecellsfordon, uppkopplade bilar och andra nya fordonsteknologier.

Colin skötte tidigare BNEF:s täckning av den globala smarta nätindustrin. Han har över 12 års erfarenhet inom ren energisektorn och presenterar regelbundet vid branschevenemang. Colins tidigare roller inkluderar försäljnings- och marknadsföringschef för Neurio, ett teknikföretag för smarta nät, och affärsutvecklingschef för ett kanadensiskt biobränsleföretag. Colin har examen från London School of Economics och Sauder School of Business vid UBC. Han är för närvarande baserad i Oslo.

https://www.flickr.com/photos/magnus_jo/shares/2r254eMSww 

 

Kempower hade premiär på sin 1,2MW laddare

Tomi Ristimäki, vd Kempower

Tomi är VD för Kempower, med över 20 års erfarenhet av elektrifiering och mer än 10 års engagemang inom e-mobilitetssektorn. Han har arbetat inom cleantech under hela sin karriär, speciellt med fokus på elektrifiering och låsa upp energibesparingar för alla intressenter. Tomi brinner för att göra världen renare och mer hållbar genom att möjliggöra övergången till elektrifiering.

Tomi började på Kempower 2019 och ledr företaget när det etablerar sig som den marknadsledande leverantören av DC-snabbladdningsenheter och tjänster för elbilar, terrängmaskiner, marina fartyg och kommersiella fordon. Innan han började på Kempower tillbringade han nästan ett decennium på Danfoss Editron, med huvudansvar för affärsutveckling inom företagets affärsenhet för fordonselektrifiering. Tomi räknar också tungviktare inom cleantechindustrin i Vacon och Honeywell som tidigare arbetsgivare.

Han har en magisterexamen i elektroteknik och industriell ledning från Tammerfors tekniska universitet i Finland. Tomi är fyrspråkig och talar finska, engelska, tyska och svenska, medan hans elfordonstillverkare är Tesla.

“Som barn var jag ett stort fan av superhjältar som räddade världen. Även om serier är fantasy, har gnistan av att rädda världen stannat kvar i mig under hela vuxenlivet. Nu är jag i en position där jag kan byta från fantasi till verkliga livet och spela min roll för att rädda världen. Jag leder ett företag med en vision att revolutionera laddning av elbilar, så att elbilar blir normen.”

Några bilder från visningen i Norge på Nordic EV Summit 2024 https://www.flickr.com/photos/magnus_jo/shares/C44k1N982j

Aurora ESLED – Electric Snowmobile. Provkörning på NordicEVSummit, kändes välbyggd och bra. Batteri 21kWh ger 100 km range även i -30 grader (lovades), AC  3,3 el 6,6 kW, DC laddar 30kW.  #Elbil #Elbilsverige #Batteri #Snöskoter #CCS #Aurora #ESLED #Electric #Snowmobile

https://www.flickr.com/photos/magnus_jo/shares/93gZ38gGF2


Birgitte Junker Chef för internationell politik och public affairs

Birgitte pratade om foilande passagerarfärjor för städer vid vatten, både snabbare och drar mindre energi https://candela.com/

Candela Technology år 2022 efter två decennier av arbete med institutionell utveckling, miljö och handel runt om i världen, inklusive för EU och den svenska regeringen. På Candela tar hon upp policy- och public affairs-utmaningar relaterade till företagets fartyg avsedda för kommersiellt bruk, och lyfter fram den outnyttjade potentialen hos hållbara maritima lösningar. Med tanke på den relativa nyheten i tekniken har lagar och förordningar i många länder inte hängt med och de möjligheter som tekniken erbjuder är inte helt förstådda. Candelas 100 % elektriska och hydrofoling-färja, P-12, erbjuder en kostnadseffektiv, holistisk lösning som möjliggör ett paradigmskifte inom vattenburen kollektivtrafik, uppmuntrar en omvärdering av nuvarande system och främjar en bättre integration i kollektivtrafiknätverk som helhet.

https://www.flickr.com/photos/magnus_jo/shares/fA9GcQ5guv

Chaitanya Kanuri, Associate Director – Electric Mobility & Sustainable Cities and Transport-teamet på WRI India 

Chaitanya leder olika forsknings- och projektinitiativ om elektrisk mobilitet på nationell och statlig nivå. Hennes forskningsområden inkluderar policyer och bestämmelser på statlig nivå för att främja e-mobilitet, ramverk för planering av infrastruktur för elbilar och affärsmodeller för e-mobilitetsstart. Hon har varit medförfattare till olika guideböcker och forskning om att utveckla ekosystemet för e-mobilitet. Hon övervakar också regeringspartnerskap i sex indiska delstater för att stödja implementeringen av policyer och åtgärder för utveckling av infrastruktur.

Innan Chaitanya gick med i WRI India arbetade Chaitanya med Sustainable Development Solutions Network (SDSN) som en del av deras Sustainable Cities-team. Hennes arbete fokuserade på att göra det möjligt för lokala myndigheter att anta mer hållbar planering och förvaltningspraxis, och hon var medförfattare till en handbok om att komma igång med hållbara utvecklingsmål (SDG) i städer. Genom sin forskning engagerar Chaitanya planering, policy och styrelsefrågor i indiska städer, som är hennes viktigaste intresseområden.

Chaitanya har en magisterexamen i Urban Policy and Governance från Sciences Po, Paris, och en kandidatexamen i arkitektur från Visvesvaraya National Institute of Technology (VNIT), Nagpur.

https://www.flickr.com/photos/magnus_jo/shares/54r8w71zLp

Ignac Završnik, Författare och ordförande för Slovenian e-Mobility Society

Ignac Završnik har varit involverad i e-mobilitet sedan 2003, med fokus på hållbara transporter och självförsörjning med energi. Han har testat elfordon i Slovenien sedan 2014 och samarbetar med organisationer som den slovenska nätoperatören ELES doo och ministeriet för miljö, klimat och energi.

Som författare har han skrivit många artiklar om e-mobilitet och har varit ordförande för Slovenian e-Mobility Society sedan 2017. Inom samhället är han aktivt involverad i att organisera e-mobilitetsevenemang, utbildningsseminarier och medvetenhetsprogram som en icke-statlig organisation.

Ignac är också medförfattare till en vitbok om koldioxidutsläpp på vägtransporter för lokala beslutsfattare i Slovenien. Han är också aktivt engagerad i Global Electric Vehicle Association (GEVA).

Våra vänner i EV Serbien pratade om ett standardtest protokoll för Elbilsladdare

https://www.flickr.com/photos/magnus_jo/shares/B569usz2DZ

Alexandra Aarvold Rastad, Rådgivare Norsk Elbilförening

Alexandra är en ledande expert på beteenden, attityder och erfarenheter hos norska elbilsförare. Hon ansvarar för både administration, analys och presentation av Norska EV Associations EV-förarundersökningar. Andra expertområden inkluderar statistik om försäljning av elbilar, laddinfrastruktur, samt klimat- och miljöpåverkan från transporter.

Alexandra har en magisterexamen i nationalekonomi från universitetet i Oslo, med sitt examensarbete med fokus på vägprissättning.

Norsk Elbilförening berättade om sin laddenkät 2024 där man lockar med 2000NOK som lottas ut bland svaren.

https://www.flickr.com/photos/magnus_jo/shares/3CK22gqpa3

Charlotte Eisner, chef affärsutveckling på Zeekr Technology Europé, Göteborg

Zeekr har utvecklat världens första riktigt specialbyggda, helt redundant, gjord för förare och konstruerad för TCO, ADS-färdiga fordon” för Alphabeths Waymo Fleet. Zeekr Technology Europe tar positionen som teknikledare för optimerade mobilitetslösningar i smarta städer.

Dessförinnan ledde Charlotte teamet för affärsutveckling och varumärkes-aktivering för autonom mobilitet på NEVS. Som Chief Commercial Officer utvecklade hon Ferroamps affärs- och försäljningskanalstrategier för komplex paketering av PV/solar, batterilagring, EV-laddning och energihantering SW-lösningar, såväl som V2G-lösningar och samarbete med Automotive OEMs.

På norska DEFA byggde Charlotte upp den globala elbilsladdningsdivisionen genom förvärv av HW- och SW-företag och framgångsrik lansering av de första större grossist- och återförsäljarkontrakten.

Charlotte har även en bakgrund som managementkonsult och global markets director på Scandinavian Airlines Eurobonus program, hon har nuvarande positioner som styrelseledamot för Awardit (noterat på Nasdaq), ordförande för E-GO mobility och hon är och har varit investerad och rådgivare till Fossil Gratis Marine, Robot Minds, ElectriCity Innovation. Charlotte har en kandidatexamen i företagsekonomi från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och har under perioder av sin karriär arbetat utomlands, främst i Asien.

https://www.flickr.com/photos/magnus_jo/shares/AMdj4k5kAL

 

eLiix snabbladdare utan skåp från eloadedhttps://www.eloaded.eu/en/home/

Fördelarna med detta är många bl a att det tar mindre plats, kablarna tål att köras över, det går åt mindre material för produktionen, avancerad värmeåtervinning från laddaren. Själva laddenheten är under mark, ”gömd” under ett metallock som naturligtvis gör service enklare.

 

Exempel på kortbetalning och prismärkning av snabbladdare på mässan

https://www.flickr.com/photos/magnus_jo/shares/Mfq14143yL

 

Facebook Posts

1 day ago

Elbil Sverige
Detta är bra för biltransporter.Spar pengar.Och miljö.Magnus JohanssonOrdförande Elbil Sverige#Elbil #elbilsverige #cartransportship #fossilfrittThe Oceanbird vessel, developed by Wallenius Marine in partnership with Alfa Laval, is the world's largest wind-powered cargo ship. It measures 200 meters in length and can carry up to 7,000 cars. The ship features five telescopic wing sails that can extend up to 105 meters above the water and rotate 360 degrees to harness wind power efficiently. This design aims to reduce carbon emissions by up to 90% compared to conventional ships. The Oceanbird is expected to cross the Atlantic in about 12 days, slightly longer than traditional fuel-powered ships but with significant environmental benefits. The first Oceanbird vessel is set to begin operations in 2024. ... See MoreSee Less
View on Facebook

4 days ago

Elbil Sverige
Det minsta elfordon som går att använda jag sett hittills.Magnus JohanssonOrdf Elbil Sverige ... See MoreSee Less
View on Facebook