Miljonstöd till laddstolpar – artikel från DI

Miljonstöd till laddstolpar – artikel från DI
2021-02-15 Ingegerd Sikström

Trafikverkets pressbild

Miljonstöd till fler laddstolpar

Elbil på fjällresan kräver en stor portion tålamod och extra planering eftersom det är ont om laddstolpar.
Nu satsar staten extra miljoner för att bygga ut laddnätverket till bland annat skidanläggningar i norr. På måndag går det att söka bidrag.
Vecka sju startar årets sportlovsperiod då det blir extra tryck på landets skidorter. Skidanläggningarna håller öppet trots coronapandemin och det väntas vara många som reser dit. De som vill ta elbil till fjällen får vara beredda på en utmaning, både på resan eftersom det är risk för köbildning vid laddstationerna utmed vallfartsvägarna och på plats när många boenden saknar laddboxar. Skistar skriver uttryckligen att det inte är tillåtet att ladda elbilen i motorvärmaruttaget.
Flera av de så kallade vita sträckor som Trafikverket har identifierat där det är mer än tio mil mellan snabbladdarna finns i de nordligare landskapen. Det nya snabbladdningsnätverket Ionity har exempelvis ingen station norr om Sundsvall.
Trafikverket har fått uppdraget att fördela 150 miljoner kronor under åren 2020–2022 för att förbättra laddinfrastrukturen på platser där utbyggnaden gått för långsamt.
I första omgången i fjol fanns det 21 utpekade platser. Det kom in 66 ansökningar och Trafikverket beviljade stöd till 20 platser för totalt 26,5 miljoner kronor. Bland annat ska laddmöjligheterna längs E10 i Norrbotten bli fler.
”Som det ser ut nu kommer den första snabbladdningstationen som Trafikverket har gett stöd till att vara i bruk i slutet av april i år”, säger Hanna Eklöf, utredningsledare på Trafikverket.
Den 15 februari öppnar nästa bidragsomgång. Den här gången har Trafikverket pekat ut 62 platser och räknar med att ge investeringsstöd på över 80 Mkr. Det är platser i Gävleborg, Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Bland annat i anslutning till skidorter som Duved, Lofsdalen, Tännäs, Klimpfjäll och Kittelfjäll. Dessutom längs inlandsvägen E45 ända upp till Karesuando och det som kan bli den nordligaste snabbladdaren i Sverige.
”Även om den största delen av laddningen sker hemma eller när bilen står parkerad är det viktigt med snabbladdare för att fler ska våga köra elbil längre sträckor”, säger Hanna Eklöf.

https://etidning.di.se/shared/article/miljonstod-till-fler-laddstolpar/js2jLTEo