Näringslivet tillsammans med staten slåss för att få Teslas Gigafactory-konkurrent till Sverige och Volvo ska bygga elbilar. Kommunerna drömmer om arbetstillfällen.

Bara några månader efter att Teslas Gigafactory gått i produktion meddelar två av Teslas tidigare Supply Chain-toppchefer, Peter Carlsson och Paolo Cerruti, att man startar konkurrens med ett nytt företag kallat Northvolt AB. Företaget i sig startades 2015.

Det nya företaget Northvolt ska tillverka batterier – till elbilar. Man tänker stort. Tillräckligt stort för att tunga investerare – och Energimyndigheten och Vinnova – visar intresse som aldrig förr för elbilar och dess grundförutsättning, nämligen batterier. Tesla själva har tidigare sagt att man avser starta europeiska Gigafactories, så det gäller att vara på tå.

Tanken är att man ska få ihop 40 miljarder kronor som ska leda till starten av batterifabriken till 2019 och en produktionskapacitet när man kommer igång på 32 GWh. Var denna fabrik ska byggas är inte klart, men det verkar stå mellan Sverige eller Finland. Oavsett var kommer det leda till tusentals nya arbetstillfällen – initialt i några få kommuner. Politiker som aldrig tidigare brytt sig om vare sig batterier eller ens elbilar går nu samman i en tävlingslusta man vanligtvis återfinner när det handlar om vinter-OS. Litet kul faktiskt, när det knappt finns någon snö längre — och därav behovet av batterifabriken.

Det svenskaste av det svenska, Volvo, som tidigare ratat elbilar som något katten släpat in, har nu låtit meddela att man visserligen står fast vid att allt man tidigare har sagt som rätt och riktigt just har varit rätt och riktigt, men att man nu ändå kommer att ta fram en elbil som naturligtvis ska ligga minst i paritet med Tesla Model 3 eller Opel Ampera-E såväl i pris som i räckvidd. Litet grand som när Facit reste sig upp på dödsbädden och trotsigt skulle utmana japanska miniräknare – det gick ju sådär. För fortfarande är Volvos storsäljare allt annat än elbilar – utan snarare fossila klumpeduns-suvar.

Men paradigmskiften sker inte över ett antal bekväma avskrivningsperioder, utan abrupt. När de radikala innovationerna får fäste, och de disruptiva teknikskiftena kliver in – då blir det jobbigt för de gamla rullatorföretagen. De blir helt enkelt omsprungna, av unga pigga, nytänkande och tekniskt överlägsna moderna företag. Ingen vill investera i det gamla längre och vips är de borta.

Och så ska det ju vara kan någon tycka, om det inte vore för att det obönhörligen leder till att ett stort antal människor blir arbetslösa och att fossilindustrins död sänker våra pensioner. Därför fortsätter man att subventionera fossilindustrin runt om i världen, år efter år, tusentals miljarder dollar och koldioxidton efter koldioxidton — och lurar i folk att elbilen bara är en Uusmansk fluga. “Hohoho”, skrockar den lurade moppefanatikern som längtar till fornstora tider och blir tårögd över en V8-film på Youtube. Det dödliga problemet med detta kallas AGW, Anthropogenic Global Warming, eller global uppvärmning — vilket obönhörligen leder till miljontals människors hemlöshet och förtida död.

Därför tycker jag  faktiskt synd om den som köper en ny fossil bil under 2017, och framöver. På alla sätt.