Tiotusentals parisare trängdes längs gatorna en kylig vårdag i april för att se elbilarnas motsvarighet till fossilbilarnas Formel 1. Paris första högteknologiska elbilstävling ägde rum mitt i stadens centrum och Elbil Sverige var där. Formel E är en succé.

Formula E har funnits i endast ett par år, men har snabbt vunnit åskådarnas hjärtan – kanske för att publiken kan ge sin förarfavorits bil extra elmotorkraft genom att rösta på hen via nätet, kallat FanBoost. Här tävlar de bästa förarna mot varandra oavsett kön, och gränserna mellan det fysiska och det digitala flyter samman.

Formula E Hearth day. Formula E, Paris, Round 7, 21-23 april 2016. Photo : Pontus Dahlberg

Bangenomgång.  Foto: Pontus Dahlberg

 

Fossilfri slangbella
De eleganta bilarna med sina högteknologiska prestanda leder tankarna snarare till Star Trek än till dess fossila släkting Formula 1, som aldrig skulle komma i närheten av få till en tävling mitt i Paris centrum med över två miljoner invånare. Ska man beskriva en Formula E-bil kan den närmast liknas med en extrem superdator på extrema hjul – kryddad med extrema prestanda. Noll till hundra går på 2,9 sekunder och efter ytterligare någon sekund stoppar den vid 230 km/h. En Formula E-bil kör inte – den slungas iväg som ur en slangbella. Men viktigast av allt – den är fossilfri.

Formula E Hearth day. Formula E, Paris, Round 7, 21-23 april 2016. Photo : Pontus Dahlberg

Pitlane Walk.  Foto: Pontus Dahlberg

 

Nyaste racingformen
FIA Formula E såg dagens ljus i september 2014 då den första tävlingen genomfördes i Peking. På bara två år hade FIA:s president Jean Todt förverkligat sin önskan att visa potentialen i hållbar mobilitet – och med namn som Senna, Prost och Piquet bakom rattarna blev Formula E snabbt en succé världen över. Den första tävlingen sågs av över 190 miljoner människor i över hundra länder.

Formula E Hearth day. Formula E, Paris, Round 7, 21-23 april 2016. Photo : Pontus Dahlberg

CEO FIA Formula-E Alejandro Agag. Foto: Pontus Dahlberg

 

Fanboost
Konceptet FanBoost, där åskådarna hjälper fram sina favoritförare genom att låta deras bilar få extra kraft är något nytt och bidrar till att skapa publiksuccén. Plötsligt ges publiken en möjlighet till dialog, till kommunikation med förarna, som ger en helt annan närvarokänsla – och en aktiv delaktighet – än någonsin tidigare.

Formula E Hearth day. Formula E, Paris, Round 7, 21-23 april 2016. Photo : Pontus Dahlberg

Stallprocession. Foto: Pontus Dahlberg

 

Däcken förarnas favorit
Inledningsvis var reglerna för hur en Formula E-bil fick se ut tämligen restriktiva. De skulle ha samma motorer, samma batterier med mera. Detta har man till andra säsongen släppt på. Nu får varje stall ändra på vad de vill – förutom vad gäller en sak. Förarna och stallen hade en önskan och det var att få behålla däcken. Däcktillverkaren Michelin som tillhandahåller de högteknologiska däcken är naturligtvis nöjda med förarnas val. För alla oss andra som är ute och åker på vägarna känns det bra att veta att man faktiskt kan köpa däck till sin egen bil som har utvecklats ur Formula E. En mycket stor del av kraften från motorn går nämligen åt redan i däcken och även små förändringar i däckens effektivitet resulterar i viktig besparing av fossilt bränsle eller ren elektricitet.

Formula E Hearth day. Formula E, Paris, Round 7, 21-23 april 2016. Photo : Pontus Dahlberg

Pascal Couasnon och Serge Grissin. Foto: Pontus Dahlberg

 

Vem vann?
Efter 45 dramatiska varv runt den knappt två kilometer långa banan vann Brasilianaren Lucas Di Grassi (ABT Schaeffler Audi Sport) 2016 års Paris Formel E-tävling, före fransmannen Jean-Eric Vergne (DS-Virgin Racing) och Sébastien Buemi (Renault-e.dams) från Schweiz.

Formula E Hearth day. Formula E, Paris, Round 7, 21-23 april 2016. Photo : FIA Formula E

Lucas de Grassi. Foto: FIA Formula E

 

Se gärna tävlingssammanfattningen på:

https://www.youtube.com/watch?v=7SIZ24GfqlI&src_vid=Y59YGmAN46k&annotation_id=55eb19b4-0000-2ed4-ba6c-94eb2c08d838&feature=iv