Första reaktionen

Det är kallt och sommaren är långt borta när man titta på termometern. Regnet droppar på visiret. Hojen pinnar på riktigt bra. 114 km/h på mätaren och jag kör om bilarna utanför Törnskogstunneln i Sollentuna. Chassit känns stabilt trots att det är en ganska liten hoj mot den BMW K12GT jag normalt kör.

bild1

Det är en ganska liten cykel och frugan tyckte det såg ut som jag red en ponny.

Jag fortsätter runt till Bergshamra. Vi som kör elbil är vana att ha arga förare bakom oss. Det var en fröjd att i Mörbybacken vid Danderyds Sjukhus ge fullt. Med Zero DS är det bara att välja omkörningsfältet och gasa på! Dessutom är det billigt och miljömässigt korrekt! Danderydsborna kan heller inte klaga, det är ett svagt surr från motorn som överröstas av däcken och vindbruset.

Körsträcka och urladdning

Jag bestämde mig för att köra ner batteriet tills den stannade. Varningen på displayen är klar och tydligt. Ingen glädjemätare åt något håll utan när det skulle vara slut så var det slut. Det var också en markering då strömbegränsningen slog till. Till skillnad från elbilar så kan man enkelt leda cykeln.  Således ledde jag cykeln 50 meter till en industrifastighet där jag kunde ta ström i 5-10 minuter och kom hela vägen hem.

 

bild2

Nödladdning utan tillstånd för ca 20 öre så jag kom hem

 

Med DS versionen körde jag Täby-Farsta-Täby vilket är ca 54 km och ungefär samma sträcka som våra gamla elbilar. En ny version från Zero med större batteri och kraftfullare motor är lanserad som går upp till 180km. Men 54 km räcker långt. Vi körde i familjen som mest 3300 mil/år med elbilar som hade motsvarande räckvidd.

 

Batteriladdning

Batteriladdning tar ca 4 h att ladda från tomt. Men precis som när det gäller elbilar så laddar man ALLTID där det går för att ha så stora marginaler och flexibilitet som möjligt.  En motorcykel är betydligt lättare att hitta eluttag till än en elbil. Strömuttaget är måttliga 5 A. På www.uppladdning.nu finns hundratals platser. Dessutom kan man t.o.m. använda lågt säkrade 6 A uttag för motorvärmare, något som INTE fungerar med vanliga elbilar. Några MC-parkeringar i Stockholm borde få eluttag!

 

bild3

Vilka adapter och kontakter skall användas här? Christian Staf tar fram kablar från packväskorna på medföljande bensinmotorcykel.

 

Andra  reaktionen

Den är riktigt kul att köra. Följande är en höjdare: Att stå bredvid en stor bensin driven motorcykel vid rödljuset och skrika “Du det verkar låta så konstigt från Din cykel”. Medan han tittar så skriker man “Nu vet jag var felet är, den låter!”. Sedan när det blir grönt ger man full gas helt ljudlöst medan HD föraren undrar vad det är för något som körde iväg!

 

Reserv

Då strömmen tryter och man står i skogen rekommenderas an s.k. microbike som enkelt lägges på pakethållaren.

 

bild4

Istället för reservtank

 

 

Slutomdöme (positivt)

– Lätt och smidig (som en 250 cc?)

– Bra acc (skitkul helt enkelt!)

– Miljömässig!

– Låga driftskostnader, ca 1/10 del av bensinhoj

 

Slutomdöme (negativt)

– ruta/vindavvisare och packväskor finns numera som tillbehör

– passagerare/skjutsningsmöjlighet måste eftermonteras

– Backspeglarna överdesignade (enkelt byta)

– Tidsindikering när laddning klar saknas (men man lär sig efter ett tag)

– Priset

bild5

Förhandling om att köpa en pågår i familjerådet. Attestgränsen utan familjerådets bifall är bara 2000 SEK vilket torde vara för lite för att smyga in denna !!

 

Lars E Magnusson, hängiven elbilsentusiast

Christian Staf, knutte och sladdbärare