2020 har startat. Kanske det viktigaste året sedan konsumentorganisationen Elbil Sverige bildades? Enligt några undersökningar söker allt fler efter förändring och sökord just #elbil, #elfordon ligger faktiskt högt upp. enligt Readly’s statistik

Elva procent var de laddbara personbilarnas andel av nyregistreringen i Sverige 2019. Många tror på mer 2020. Bil Sweden säger 30 procent laddbara bilar 2020 och biltidningen Auto Motor & Sport har frågat samtliga generalagenter om vad de tror (artikel bakom betalvägg). Det sammanlagda svaret blir 28,8% marknadsandel laddbara bilar i Sverige 2020. 

Trycket ökar på bilindustrin 2020 att sälja laddbara bilar 2020 med den nya CO2-lagstiftningen i EU. Konsultfirman PA Consulting har sammanställt troliga böter för olika bilföretag året 2021. Om t ex VW inte gör snabba förändringar kan koncernen få böta 4,5 miljarder euro/år 2021. Det är i storleksordningen 32% av deras vinst 2018. 

Vi kan räkna om det till per bil. VW-koncernens sålde cirka 3,8 miljoner bilar 2019 i EU-länderna. Om vi grovt räknar att de säljer 4 miljoner bilar 2020, så blir böterna per bil 12 000 SEK/bil. 

Ett alternativ för VW-koncernen är att öka försäljningen av laddbara bilar i EU. Det kan de göra genom bra prissättning av sina laddbara modeller. PA Consulting tror på cirka 10% försäljning laddbara bilar från VW-koncernen 2021. Om vi antar att de genom prissättningen ökar försäljningen till 20%. 

För att minska böterna så har de 4,5 miljarder euro/år att spela med. 

20% laddbara bilar av 4 miljoner är: 0,8 miljoner laddbara bilar.

Max “egen subvention” av laddbara bilar är : 47,4 miljarder sek  / 0,8 miljoner laddbara bilar = cirka 60 000 SEK i medel per bil. 

PA Consulting kan ha räknat fel och jag kan ha räknat fel. Det finns andra sätt att klara sig undan böter än att sälja laddbara bilar genom lägre priser som t ex bättre marknadsföring eller stöd till bilhandlare. Det finns dock ett tryck.

Sverige är ett land där många bilföretag vill sälja sin kvot av laddbara bilar i EU. Vi har ett relativt gynnsamt skattesystem för laddbara bilar. I Sverige är marknaden för tjänstebilar stor. Det svenska skattesystemen gynnar laddbara bilar mycket. Förändringar som sker nu gynnar dem ännu mer. Allt fler tjänstebilsförare väljer också elbil eller laddhybrid.

Många vet. Därför kommer nya modeller 2020 och 2021. Bil Sweden anser att inom två kommer det finnas 100 nya elbilar (batterielbilar) och 100 nya laddhybrider på marknaden.

Vilka är de viktigaste modellerna för att nå målen med 30% försäljning 2020. Extra viktiga är modeller från de bilmärken som säljer mycket personbilar i Sverige. Bilarna måste också komma i storlekstyper som svenskarna köper många av. 

För att få en bättre bild har jag gjort en sammanställning av Bil Swedens siffror av alla sålda bilmodeller 2019, men också en sammanställning av vilka elbilar (BEV) som kommer 2020. Om ni vill komma åt mina beräkningar så finns all data per modell i den här excel-filen (xls) om ni vill ladda hem den. Excel-filen innehåller också en del prestanda-data för elbilarna som kommer. 

Nedan finns en kort sammanfattning av den svenska personbilsmarknaden 2019, men också en lista på viktiga laddbara modeller som kommer 2020.

Den svenska personbilsmarknaden 2019

Ca 352 162 nyregistrerade personbilar 2019 (liten ökning från 2018).

Laddbara bilar:  BEV 15 256 (4,3%) – PHEV 24201 (6,9%)
Ägare som köpt nyreg. bilar: Fysiska personer 35% och juridiska personer 65%.

28 bilmodeller står för 50% av alla nyreg. personbilar.

Men det finns 289 modeller som åtminstone har blivit såld i ett exemplar i Sverige.

Vilka märken säljer flest nyregistrerade personbilar i Sverige

  • VW-gruppen 27,9%
  • Volvo Cars (Geely) 18,5%
  • Hyundai/Kia (Kia är den stora) 8,4%
  • BMW 7,0%
  • Toyota 6,5%
  • Daimler 5,5%
  • Renault 4,7%
  • PSA 3,6%
  • Ford 2,6%
  • Nissan 2,0%
  • Tesla 1,8%
  • Övriga 9%

Vilka märken sålde flest laddbara bilar (nyreg.) av alla nyreg. laddbara bilar i Sverige 2019

  • Hyundai+Kia 24%
  • Tesla 16%
  • Volvo 15%
  • Mitsubishi 12%
  • VW-gruppen 9%
  • BMW 9%
  • Nissan 4%
  • Daimler 2%

Hur stor andel är laddbara bilar av hela deras försäljning 2019

  • Tesla 100%
  • Mitsubishi 77%
  • Hyundai+Kia 32%
  • Nissan 17%
  • BMW 14%
  • Volvo 9%
  • Daimler 5%
  • VW-gruppen 4%
  • Toyota 1% 

Vilka laddbara bilar sålde bra?

Det fanns 46 modeller av laddbara som blev sålda i minst ett exemplar 2019 varav 18 batterielbilar och 28 laddhybrider.

De fem flest nyregistrerade batterielbilarna i Sverige 2019 var:

  • Tesla Model 3  4216
  • Renault ZOE 2036
  • Nissan LEAF 1541
  • Tesla  Model S 1355
  • Kia e-Niro EV 1350

De fem flest nyregistrerade laddhybridbilar i Sverige 2019 var:

  • Mitsubishi Outlander PHEV 4716
  • Kia e-Niro Plug-in 3174
  • Kia Optima 3077
  • VW Passat GTE 2120
  • Volvo S60 T8 Twin Engine 2041

Nya elbilar som kommer att ha betydelse

VW-koncernen är viktiga i Sverige. De relativt billiga batterielbilarna i Golf-storlek kommer 2020. De är ID.3Seat el-Born och Skoda Vision iV. De är också spännande för att de är byggda på VW:s egna elbilsplattform.

Volvo Cars har sålt flest bilar 62 år i Sverige. Nu kommer Volvo XC40 Recharge och Polestar 2 som batteribilar. 

Tesla är alltid viktiga. Om Model Y har det sagts att den ska komma till Europa 2021, men nu finns det rykten att Tesla kommer tidigarelägga försäljningen i USA

VW-koncernen släpper också cirka 200 000 SEK dyra (efter 60 000 SEK i subention från bonuS/malus) småbilarna med eldrift. De är uppgraderade VW e-Up,  Skoda CITIGoe IV och Seat Mii electric. De har en räckvidd på cirka 260 km enligt WLTP metoden. 

Det finns många fler modeller som är intressanta, men de ovan är jag mest nyfiken på hur försäljningen kommer gå för. Eways har gjort en sammanställning av elbilar som kommer 2020 som är värd att läsa.

Excel-filen som jag bifogar mejlet finns en flik med 24 nya elbilar (BEV) som kommer finnas i Sverige 2020 med deras prestanda.

Nya laddhybrider 2020 med stor betydelse

Kia är stora i Sverige. En modell som säljer bra är Ceed. Nu kommer den som laddhybrid. Den större kusinen XCeed kommer också. Kia Ceed kommer ha cirka 5 mils elräckvidd och priserna börjar från 339 900 kronor för Ceed Sportswagon och 369 900 kronor för laddbara XCeed. 

Golf är en global storsäljare. Den åttonde generationen kommer ha två laddhybrider.

Outlander är den mest sålda laddhybriden i Sverige. I år kommer en uppdatering. 

En konkurrent till Outlander är Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Pris från 499 900 och 65 km elräckvidd (Toyotas egen uppskattning). Den vanliga RAV4 säljer bra i Sverige.

BMW har också många laddhybrider som är intressanta hur det kommer gå med. Två är suvarna BMW X1 och “coupéversionen” BMW X2.   

Mercedes och Audi kommer också med många laddhybrider i år.

Ny generation Mirai (Bränslecellsbil) går att köpa våren 2021 

Toyota har släppt en del data för sin nya generation av bränslecellsbilen Mirai. Räckvidden ökar från 50 mil till 65 mil. Bilen kommer gå att köpa i Sverige från och med våren 2021. Pris ej klart. 

Kommentarer

Det kommer som sagt 100-tals modeller de närmsta åren. Dagens text var att försöka hitta några modeller som är extra viktiga att följa för att deras försäljning kan påverka den totala försäljningen i Sverige

En del modeller är intressanta för de är tekniskt spännande. Det kan bli ett annat nyhetsbrev. 

PA Consulting analysen som jag gjorde går att diskutera. Jag ville mest föra in böter som en del i ekvationen för att förstå prissättningen av laddbara bilar. 

Om jag får välja fem frågor som jag tycker är extra viktiga att följa:

  • Volvo Cars försäljning av laddbara bilar?
  • Klarar VW-gruppen att sälja många laddbara bilar i Sverige 2020 och 2021?
  • Hur går det för Kias laddhybrider?
  • Hur bra kommer Toyotas RAV4 laddhybrid sälja?
  • Kan nyregistreringen öka från 11% till 30% på ett år? Kommer leveranstiderna vara så korta? 

2020 blir kul.

Referenser och mer att läsa

[1] Sveriges mest sålda bilar till privatpersoner 2019. Teknikens Värld. 2020. länk

[2] Bäst säljande bilarna i Sverige 2019 – hela listan. Teknikens Värld. 2020. länk 

[3] Svenskarna väljer helst Volvo – för 62:a året i rad. Volvo Cars. 20 dec. 2019. länk

[5] Så ska biltillverkarna slippa böter från EU. Teknikens värld. 13 januari 2020. länk

[5] Allt fler tjänstebilsförare väljer elbil eller laddhybrid. Teknikens Värld. 2019. länk

[6] Nyreg dec 2019 – def siffror. MRF. 2 jan 2020. länk

[8] Svenskt pris på Toyota RAV4 laddhybrid. 
länk
[9] Lista: Här är årets viktigaste bilnyheter. Vi Bilägare. 13 januari. länk

Magnus Karlström OmEv.