By

Smidigare laddning en av Elbil Sveriges målsättningar

Elbil Sverige vill göra det lättare för både bilister och samhället att hantera elbilar. Organisationen har vuxit i styrka och tar nu nästa steg mot att bli en samlad konsumentkraft för att ladda Sverige. ”Det behövs samarbete och information för att klara omställningen”, säger Göran Fredriksson.

Elbil Sverige har faktiskt 39 år på nacken, men har gått från att vara en mindre sammanslutning för elbilsentusiaster på 1980-talet till att i dag ta på sig ansvaret för att vara konsumentorganisation för en växande skara elbilister. Medlemsantalet pendlade tidigare mellan 100 och 300 och är nu närmare 2.000.
Ordföranden Magnus Johansson har varit med sedan 1990-talet och sett förändringen.

”Då byggde vi våra egna elbilar och hjälpte varandra med tips och komponenter. Jag byggde min första elbil 1989 och har sedan 2006 bara kört elektriskt”, säger Ordförande Magnus Johansson.

De senaste åren har intresset för elbilar ökat kraftigt och alla stora biltillverkare har offensiva planer för att elektrifiera sitt sortiment.

Det finns drygt 28.000 elbilar i Sverige jämfört med 2 000 stycken för fem år sedan.

”Nu syns många elbilar ute i trafiken och det gör att fler vågar ta steget. För bara några år sedan var det en väldigt skeptisk inställning och undringar om det verkligen fungerar att köra elektriskt”, säger Ordförande Magnus Johansson.

Fortfarande finns det många utmaningar med att gå från bilar med förbränningsmotorer till eldrift.

Nordiskt samarbete

I Norge där elbilsomställningen har kommit längst har Norska elbilsföreningen tagit en aktiv roll i utvecklingen. Den har avtal med bilimportörerna om att ta hand om alla slags frågor från konsumenterna. Den norska elbilsföreningen har 85 000 medlemmar och driver en rad frågor kring bland annat laddinfrastruktur.

Elbil Sverige vill följa norsk modell och har också inlett samarbete med elbilsföreningarna i Norge och Danmark samt flera andra europeiska länder.

I sin strävan att bli en mer professionell konsumentorganisation har man knutit två personer till sig som båda har lång erfarenhet av fordonsindustrin:
Göran Fredriksson , som bland annat jobbat för Saab Automobile i olika befattningar under många år, och Johan Konnberg, som varit 20 år på Volvo Cars där han var med och tog fram Volvo Cars allra första elbil C30 Electric. Han var också drivande i ett industrisamarbete 2013–2016 som skapade en färdplan för hur samhället skulle förbereda sig på elektrisk mobilitet.

Elbil Sverige ser flera uppgifter framför sig där föreningen kan göra skillnad. På nästa veckas elbilsmässa i Göteborg presenterar de sina utökade planer.

”Vi ska jobba med information till potentiella kunder för att skapa efterfrågan och att utbilda bilförsäljarna eftersom vi vet att det finns stora luckor. Sedan är frågan om laddning oerhört viktig. Det handlar om att underlätta laddningen och göra den smidig. Man ska inte behöva ha fem olika kort och appar eller oroa sig för att laddaren är trasig när man kommer till laddplatsen. Hur det kan bli fler laddmöjligheter i flerfamiljshus och på landsbygden är också en central fråga”, säger Johan Konnberg.

”Vi laddar Sverige”

Elbil Sverige har tagit initiativ till en plattform som kallas ”Vi laddar Sverige”. Tanken är att organisationen ska agera samarbetslänk mellan olika parter som biltillverkare och elbolag och därigenom få till stånd en utökad laddinfrastruktur.

”Vi är oberoende och kan underlätta samarbeten. I planerna finns också enklare laddning över landsgränserna”, säger Göran Fredriksson.

https://www.di.se/bil/en-kraft-for-elbilar-entusiastforening-blir-konsumentorganisation/