By

DN: Förnuftig återhållsamhet i nya Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Ioniq Electric är en smart paketerad elbil till bra pris. Att den nu tar dig 311 km på fulladdat batteri gör den ännu mer attraktiv. Men samtidigt är konkurrensen tuffare än någonsin.

Teaser av Hyndai

När biltillverkare i dag lanserar en ny modell är det mer regel än undantag att den förutom traditionell bensin- eller dieseldrift även erbjuds med någon form av hybridisering eller som ren elbil. Det krävs åtminstone ett löfte om att ”laddhybriden kommer inom kort” för att inte hamna i skamvrån. Därför känns det i dag främmande att Hyundai Ioniq var första bil i världen att lanseras med tre olika drivlinor – hybrid, laddhybrid och ren el – och det bara för tre år sedan!

Läs mer i DN – Olåst artikel – https://www.dn.se/ekonomi/motor/fornuftig-aterhallsamhet-i-nya-hyundai-ioniq-electric/

Sammanfattning av data enligt DN:
Hyundai Ioniq Electric

Miljö

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.

Energiförbrukning: i.u kWh/100km*.

Miljöförmåner: Ja, 60.000 kronor.

Ekonomi

Pris: Ej prisatt (men cirka 365.000).

Årlig fordonsskatt: 360 kronor.

Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 5 år, batteri 8 år.

Teknik

Motor: Synkron-elmotor, 136 hk, 295 Nm. Batteri litiumjon, 38,3 kWh.

Drivning: Framhjulsdrift.

Växellåda: Direktdrivande automatlåda.

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 9,9 sekunder.

Toppfart: 165 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 447/182/145 centimeter.

Bagagevolym: 357–1.417 liter med bakre ryggstöden uppe/fällda.

Tjänstevikt: 1.575 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 0 kg.

* Tillverkarens uppgifter.

Betyg del för del

Köregenskaper 3

Säkerhet 5

Design 2

Komfort 4

Ekonomi 4

Totalbetyg = 18 av 25

Plus:

Räckvidd.

Prisvärd.

Uppkopplad.

Minus:

Långt ifrån körglad.

Ingen skidlucka, tvådelat baksäte.

Stolarna kunde vara bättre.

https://www.dn.se/ekonomi/motor/fornuftig-aterhallsamhet-i-nya-hyundai-ioniq-electric/