By

Den 6 september invigdes den nya laddplatsen på Circle K i Flädie utanför Lund som är den första i kedjans nya satsning på elbilsladdning. Enligt ett pressmeddelande vill man bli ”Sveriges största destination för snabbladdning”. Eventuellt skulle den bara ha CCS, eftersom man tidigare satt upp laddplatser i samarbete med IONITY. Med stor nyfikenhet sätter jag mig i min LEAF och kör dit.


Huvudtavla med laddsymbol

När jag närmar mig macken är de tydliga skyltarna det första jag ser. Mackens huvudtavla har försetts med en röd blixtsymbol, som annonserar att det finns det laddplatser. Äntligen en aktör som verkligen bjuder in kunder till sina laddare! Fast på Circle K-språk heter det visst ”laddzon”.

Laddzonen med sina fyra platser

Väl framme vid laddzonen möts jag av fyra snabbladdare med glastak och picnicbord. Jag får intrycket att man vill göra laddzonen till en trevlig plats att vara på, även i dåligt väder.

Laddzonen består av fyra stycken snabbladdare från australiensiska leverantören Tritium: två 150kW CCS och två 50 kW CCS/CHAdeMO.

Laddarens panel

Jag kopplar in CHAdeMO-pluggen till bilen och trycker på START och laddningen startar direkt utan problem. Det känns ovanligt smidigt om man jämför med andra laddplatser! Laddaren har ingen grafisk display men det är ingenting jag saknar. Laddningen är tillsvidare gratis och jag hoppas verkligen att man kommer acceptera vanliga betalkort i framtiden.

Laddande kunder har av förklarliga skäl mer tid över i butiken jämfört med fossilkunder och det känns inte orimligt att de även hinner handla och fika lite extra medan bilen laddar. För att ändå försäkra sig om att kunderna verkligen går in i butiken från laddzonen och handlar har laddaren en vänlig etikett med texten
”Ta en välförtjänt paus inne i butiken under tiden laddningen pågår”.

När laddningen avslutats kör jag hem med en kopp kaffe och ett leende på läpparna.


Sven Forsberg
Webmaster i Elbil Sverige, kör Nissan LEAF sedan 2012