Sveriges första Super Charger-station invigdes i Karlstad 2014. Då med sex stycken SC. Stor invigningsceremoni, mediabevakning, kändisar, presentkort på Max.

 

Inbjuden till invigningen av Sveriges första Super Charger-station var Christian von Koenigsegg. Foto: Pontus Dahlberg

Fyra år senare står en ny station klar, bara någon mil söder om Karlstad, med sexton SC. Den bara står där. Ingen uppmärksamhet. Ingen nyhet.

Grums nya Super Charger-station. Foto: Carina Andersson

Tesla bygger vidare på sitt SC-nät. Idag har man över 1 300 SC-stationer runt om i världen, med över 10 600 SC-laddare.

I Sverige finns för närvarande 28 stycken av dessa och ytterligare nio är snart klara. Någonstans runt tio per station.

Sexton Super Chargers på plats. Foto: Carina Andersson

Efter Karlstad vände man blicken västerut, mot Töcksfors, med ett invånarantal på ca 1 150 personer.

Töcksfors Köpcentrum, bara någon mil från Norge, har idag en SC-station med 12 SC. Köpcentret siktar på en omsättning på 1,5 miljarder kronor. Man har problem att hitta arbetskraft.

Snart kommer även lilla Torsby i norra Värmland få en SC-station. Närheten till Norge, och då många turister passerar förbi Torsby, gör att placeringen blir logisk.

Samtidigt bygger andra aktörer ut sin infrastruktur. I all tysthet. Kommuner, enskilda företag, näringslivet, samhället. Alla bygger.

Någon som vill berätta är McDonalds. De har ordnat 52 laddstolpar varav 32 snabbladdare till sina restauranger. 2020 ska deras samtliga McDrive “ha laddning på menyn”.

“Det går ju inte att ladda”, säger fossilåkarna, lika fossila som vanligt.