Laddutrustning definieras av två egenskaper, mode och type. Låt oss förklara!

Mode

Denna egenskap bestämmer främst vilken slags säkerhet och kommunikation som gäller mellan fordon, laddutrustning och elnätet.

ev-charging-mode-1

Mode 1

Långsam laddning från ett vanligt eluttag (Schuko) 1 eller 3-fas, max 16A

ev-charging-mode-2

Mode 2

Långsam laddning från ett vanlig eluttag 1 eller 3-fas, men med någon form av skydd och styrning av laddströmmen. Max 32A.

ev-charging-mode-3

Mode 3

Långsam eller snabb laddning med speciell kontakt med tillhörande skydd och styrning av laddfunktionen.

ev-charging-mode-4

Mode 4

Snabbladdning  DC (likström). Exempel på laddare är det Japanska systemet CHAdeMO och det Europiska CCS (Combined Charging System).

Type

Denna egenskap handlas uteslutande om det kontaktdon som används. Det finns i nuläget två standardiserade kontakter för publik långsamladdning, Typ 1 även kallad Yazaki och Typ 2 även kallad Mennekes.

type1

Type 1

Kontakt med en fas, beteckning SAE J1772. Vanligt förekommande på japanska fordon. Klarar upp till 7,4 kW.

 Type 2

Kontakt med en eller tre faser, beteckning VDE-AR-E 2623-2-2 . Kallas ibland även för Mennekes-kontakt efter företaget som utvecklade den. Vanligt förekommande på Europeiska fordon. Klarar upp till 44 kW.

 CHAdeMO

CHAdeMO-kontakten är dimensionerad för att klara hög likspänning och ström. Övriga anslutningsstift är för kommunikation mellan laddare och bil. CHAdeMO bildades av The Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi och Fuji Heavy Industries (Subaru).

 CCS

CCS (Combined Charging System) är den Europeiska motsvarigheten till CHAdeMO och kontakten används vid snabbladdning med likström. CCS stöttas av Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen. Övre delen av kontakten är en Type 2-kontakt och samma uttag kan både användas för växelströmsladdning eller snabbladdning.

 

Information från sundrive.se