Ebilsvänligaste partierna 2014 utsedda
2014-08-21 06:42

Den ideella föreningen Elbil Sverige har utfört en enkätundersökning bland riksdagspartierna om fossilfria transporter och incitament för elfordon inför valet 2014. I föreningens ranking utsågs Miljöpartiet till det elbilsvänligaste partiet följt av Vänsterpartiet och Centerpartiet.

 

Föreningens elbilsenkät behandlade frågor som inköpsbidrag, fordonsrelaterade skatter, laddinfrastruktur och övriga incitament. Ett förslag som föreningen lyft fram i enkäten är möjligheten att att dela upp trängselskatten i trängsel-, buller-, och partikelskatt för att belysa att trängsel inte är det enda problemet med bilar i stadsmiljö.

 

Den fråga som enar merparten av riksdagspartierna är införandet av ett bonus-malussystem. Det innebär att en bonus kommer att betalas ut vid inköp av bilar med inga eller låga utsläpp. Denna bonus kommer att finansieras av en motsvarande avgift (malus) vid inköp av bilar med höga utsläpp.

 

Elbil Sveriges ordförande Sven Forsberg är mycket nöjd med resultatet:

"När vi gjorde motsvarande undersökning inför förra riksdagsvalet var intresset för att stötta elbilar minimalt, troligtvis på grund av det då obefintliga utbudet av bilmodeller. Nu, fyra år senare när elbilarna faktiskt finns på marknaden har flera partier insett elbilens klimatfördelar och dess viktiga roll i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta".

 

I topp tre i föreningens ranking av partierna hamnar Miljöpartiet på en hedrande förstaplats tätt följt av Vänsterpartiet och Centerpartiet på andra och tredje plats. Detta är också de enda partierna som vill införa ett statligt stöd för utbyggnad av laddinfrastruktur för elbilar. ”Utbyggnaden av en nationell sammanhängande laddinfrastruktur är kanske den viktigaste pusselbiten som behövs för att elbilen ska kunna slå igenom i Sverige” säger Sven Forsberg.

 

Elbil Sveriges ranking av partiernas strategier utifrån den besvarade enkäten är:

12p Miljöpartiet

11p Vänsterpartiet

10p Centerpartiet

9p   Kristdemokraterna

8p   Socialdemokraterna

2p   Folkpartiet

2p   Moderaterna

0p   Sverigedemokraterna

 

Klicka på bilden nedan för en fullständig grafisk sammanställning:

 

  tabell 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


För mer information  kontakta:

Sven Forsberg

Ordförande Föreningen Elbil Sverige
0704-670882
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

 
Pengar kvar
2014-08-05 13:52

Ryktet att supermiljöbilspremien har tagit slut -- stämmer inte.

 

Den senaste tiden har det i media stått att läsa att pengarna till supermiljöbilspremien, alltså de 40000 kronor som köparen av en ny supermiljöbil får av staten i rabatt, skulle ha tagit slut.

Så är icke fallet -- en liten felräkning. Det finns alltså fortfarande pengar kvar! Så tveka inte -- vill du ha en ny supermiljöbil, sitt inte och vänta. Eller tipsa grannen.

 

https://www.transportstyrelsen.se/Kontakta-oss/Stall-fragor-lamna-synpunkter-eller-information/Vanliga-fragor-till-Transportstyrelsen/Supermiljobilspremie/Hur-manga-premier-har-betalats-ut/

 
Tesla 3 i mellanklassen 2017
2014-07-16 15:16

2017 släpps Tesla 3, sedan i mellanklassen.

 

Tesla 3, som den kallas än så länge, kommer enligt Teslas grundare Elon Musk, att kosta 250 000 kr + moms och klara 32 mil/laddning.

 

Nu kan man inte längre säga att elbilarna är för dyra, går för dåligt, eller har för kort räckvidd.

 

Att köpa en ny fossil bil efter 2017 torde vara kvalificerat vansinne.

 
Framtiden invigdes i Karlstad
2014-07-08 17:33

 

Historisk invigning 8 juli – Sverige först i Europa

 

Tesla är biltillverkaren som på egen hand bygger ut den infrastruktur som saknas för sina Tesla-ägare och som Teslas VD Elon Musk lovar gratis laddning ”for ever”.

 

För bara någon månad sedan öppnade Tesla sitt showroom i Stockholm, och nu knyter man ihop Oslo – Stockholm kostnadsfritt för sina Tesla-ägare, genom att Karlstad och Arboga blir först i Europa att erbjuda snabbladdning med Teslas Superchargers. Karlstad är en bra knutpunkt.

 

Koenigsegg

Christian von Koenigsegg, här tillsammans med Pär Larshans - Max Chief Sustainability Officer, kör privat en Tesla S.

 

Parkerade runt om de sex Supercharger-stationerna på hamburgerkedjan Max i Karlstad den 8 juli 2014, stoltserade lagom till lunchtid ett 20-tal Teslor från Norge, Danmark och Sverige. De nyfikna åskådarna liksom de initierade elbilsförespråkarna var desto fler.

 

Det riktigt kändes i luften att detta var något historiskt, ett ögonblick i en utveckling som brukar kallas the Tipping Point – ögonblicket då Tesla plöjde ny mark för alla elbilar i Sverige och resten av Europa, och där ett följe av fossilfria fordon av olika fabrikat och modeller är att vänta.

 

Nu ser vi fram emot att stat, kommun och landsting tar sitt ansvar, att företag och organisationer tar sitt ansvar, och även att du själv tar ditt ansvar, genom att följa upp Teslas exempel. Var laddar du din elbil idag, var laddar den blivande elbilsägaren sin elbil i morgon?

 

Det går inte att hänvisa till motorvärmaren på parkeringen, det går inte att luta sig tillbaka och säga att elbilsägare skall hålla tillgodo med att åka på reservdäcket. Att stoppa Schuko-kontakten i vilket vägguttag som helst är som att en fossilbilsägare tankar fulbensin från en okänd dunk. Tyvärr är det så det ser ut.

 

Elbilsägare tar stora risker när de kör på reservdäcket, när de laddar med reseladdaren som följer med bilen, vilket de idag är tvungna till. Även ägaren till fastigheten som tillhandahåller eluttaget tar risker – de är inte gjorda för det.

 

Elbilar kräver riktiga laddstationer och det har Tesla visat idag.

 

 

 
<< Första < Föregående 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa > Sista >>

Powered by Joomla!. Valid XHTML and CSS.