Arvika kommun storsatsar på elbilar
2015-03-03 20:43

– Totalkostnaden blir lägre med elbilar än med andra bilar, säger Arvika kommuns fordonsansvarige Hans Fyhr, som nyss genomfört en av de större upphandlingarna av elbilar i Sverige.

 

Elbil Sverige i Värmland hade årsmöte 1 mars 2015. Henrik Samuelsson, pensionerad läkare med passion för elbilar, tog över ordförandeklubban efter Bengt Bengtsson.

 

– Jag ska delegera så mycket som möjligt, säger Henrik Samuelsson, som tackade för förtroendet och gav ordet till Hans Fyhr, särskilt inbjuden för att berätta om Arvika kommuns satsning på ebilar.

 

Redan 2009 började Hans Fyhr intressera kommunen för elbilar.

 

– Det är viktigt att vara påläst, säger Hans Fyhr, som lärde sig snabbt efter att ha upptäckt att beslutsprocesserna har långa hanteringstider i en kommun.

 

När elbilarna som motsvarade Hans Fyhrs krav började dyka upp på marknaden, gjorde han sin hemläxa, förutsåg alla frågor som skulle komma, och la fram ett genomtänkt förslag för kommunledningen – som nappade direkt när de förstod att det totalt sett var billigare att satsa på rena supermiljöbilar direkt, än att fortsätta med det fossila.

 

Arvika kommun köper in hundra elbilar och skapar samtidigt arbetstillfällen. Man anställer tolv personer att sköta dem.

 

– God skötsel ger mer pengar tillbaks, säger Hans Fyhr, som kan räkna med en försäljningsvinst på tre miljoner kronor efter fem år. Varje år leasingavtalet förlängs, sparar kommunen tio procent. Det blir mycket pengar.

 

Hans Fyhr har blivit litet av en celebritet och inte bara kommuner vill träffa honom. Volkswagen Sverige vill intervjua honom – han har ju trots allt köpt in 14 e-Golfar – även om de kanske önskar att han köpt in lika många som antalet beställda Mitsubishi Outlander PHEV. 69 stycken! 67 bilar byts direkt, och därefter byts 20 bilar per månad ut. Några Nissan transportbilar blir det också.

 

De som kör mycket i tjänsten, fick chansen att provköra först. Hemtjänsten sa efter provkörningen: ”Såna vill vi ha” och beställde åtta e-Golfar direkt.

 

Framöver kommer också elektroniska körjournaler i bilarna. Här finns stora besparingar att göra i tid, miljö och minskat antal onödiga risker i trafiken.

 

– Vi mätte upp 269 registrerade fortkörningar – på en vecka! De flesta små överträdelser, ytterligare några skulle gett böter – men hela 15 som skulle kostat körkortet. De som hade haft mest bråttom lyckades endast ”spara” 1 minut och 36 sekunder.

 

– Facket är också positiva till e-körjournalerna. Många kör ensamma och händer något längs vägen, slår systemet automatiskt larm, säger Hans Fyhr.

 

Vi får hoppas att flera kommuner – och företag – tar efter Arvikas exempel.

 

/Pontus Dahlberg

 

 

 
Årets elbil, Årets elbilsförare och Årets laddplats korade av föreningen Elbil Sverige
2014-09-30 17:24

I samband med Öresund Electric Car Rally den 21 september delade den ideella föreningen Elbil Sverige ut priser för Årets elbil, Årets elbilsförare och Årets laddplats 2014.

 

Årets elbil blev Tesla Model S med motiveringen:
“En kompromisslös elbil utan begränsningar i prestanda, säkerhet eller räckvidd. En bil som med lätthet dominerar

över fossilt drivna premiumbilar och som därför har öppnat mångas ögon för elbilars möjligheter.”
Priset mottogs av Mats Hallgren, Sales Advisor på Tesla Motors.


Årets elbilsförare blev Christian von Koenigsegg med motiveringen:
“En stor förebild inom branschen för bensindrivna sportbilar som uppriktigt förespråkar eldrift och gärna berättar

om sina egna positiva erfarenheter av att ha övergått till att köra elbil till vardags.”


Årets laddplats blev snabbladdningsstationen på Överby köpcenter uppförd av Trollhättan Energi med motiveringen:

“Laddstationen erbjuder väderskyddad snabbladdning för samtliga elbilar oavsett laddstandard. Placeringen nära centrum, 

såväl som E45 och riksväg 44, är väl genomtänkt och närheten till ett stort köpcentrum innebär förutom tillgång till

en mängd affärer, caféer och restauranger även WiFi-access. Underhållet är väl skött och tre snabbladdare på samma

plats visar att laddstationen är dimensionerad med framtidens laddbehov i åtanke.”

Priset mottogs av Pia Brühl Hjort, vd för Trollhättan Energi.

 

Elbil Sverige gratulerar än en gång pristagarna och hoppas att deras goda exempel kan vara ledstjärnor under ett nytt och lovande elbilsår.

 

 

 

Tre glada vinnare: Christian von Koenigsegg, Pia Brühl Hjort och Mats Hallgren. Foto Timo Julku

 

Fakta om Elbil Sverige

Elbil Sverige är en oberoende ideell förening som verkar för fler elbilar och elfordon i Sverige.

Vi samlar Sveriges elbilsägare och entusiaster genom elbilsträffar och andra arrangemang.
Vi agerar även politiskt genom att informera beslutsfattare och skriva remissyttranden.

Vi delar gärna med oss av vår kunskap och kan agera rådgivare för företag och myndigheter i elfordonsrelaterade frågor.

 

 
Besök hos Lecab i Karlstad
2014-09-29 18:25

Daniel Svedlund, VD på Lecab Bil med 140 anställda på bilsidan, hälsade oss varmt välkomna till Lecab och lät oss provköra ”e-Golfen”.

 

Styrelsen för Elbil Sverige Värmland gjorde den 25 september ett studiebesök på Lecab i Karlstad. Lecab är återförsäljare av märken som VW, Audi, Skoda och Seat.

 

Lecab i Karlstad var de första att börja sälja VW e-Up och nu även VW e-Golf.

– Vi kommer snart även att sälja hybrider, och då VW Golf-hybrider och Audi A4-hybrider, berättar Daniel Svedlund.

 

Att det händer mycket på elbilssidan märker man på Lecab och agerar därefter. Till exempel har man redan investerat i specialutrustning för elbilar för betydande summor.

 

 – Hittills har vi tjänat pengar på oljebyten – motoroljan är en kassako – men framöver kanske det istället blir mjukvaruuppdateringar eller elavtal som får oss att gå runt, säger Daniel Svedlund litet fundersamt.

 

Något annat som diskuterades innan det var dags att ljudlöst susa iväg i nya e-Golfen, var hur man i Sverige resonerar kring kostnader. ”Det är så dyrt att skaffa elbil, det har jag inte råd med”, brukar det heta. Men i USA ser man inte i första hand på vad en bil kostar i inköp, utan på vilken månadskostnad bilen har. Plötsligt inser genene amerikan, och kanske även gemene svensk, att elbilar lönar sig – både för den egna plånboken, och för miljö och klimat.

 

Så hur var e-Golfen att köra då? Ja, nöjda elbilsfantaster kunde konstatera att Golfen var mer rejäl (mindre plastig) och gick tystare än e-Upen. Dessutom såg den ut som en ”vanlig” bil, vilket en och annan kan vara tilltalad av.

 

Har du vägarna förbi Lecab, sväng in och provkör en e-Golf.

 
Ebilsvänligaste partierna 2014 utsedda
2014-08-21 06:42

Den ideella föreningen Elbil Sverige har utfört en enkätundersökning bland riksdagspartierna om fossilfria transporter och incitament för elfordon inför valet 2014. I föreningens ranking utsågs Miljöpartiet till det elbilsvänligaste partiet följt av Vänsterpartiet och Centerpartiet.

 

Föreningens elbilsenkät behandlade frågor som inköpsbidrag, fordonsrelaterade skatter, laddinfrastruktur och övriga incitament. Ett förslag som föreningen lyft fram i enkäten är möjligheten att att dela upp trängselskatten i trängsel-, buller-, och partikelskatt för att belysa att trängsel inte är det enda problemet med bilar i stadsmiljö.

 

Den fråga som enar merparten av riksdagspartierna är införandet av ett bonus-malussystem. Det innebär att en bonus kommer att betalas ut vid inköp av bilar med inga eller låga utsläpp. Denna bonus kommer att finansieras av en motsvarande avgift (malus) vid inköp av bilar med höga utsläpp.

 

Elbil Sveriges ordförande Sven Forsberg är mycket nöjd med resultatet:

"När vi gjorde motsvarande undersökning inför förra riksdagsvalet var intresset för att stötta elbilar minimalt, troligtvis på grund av det då obefintliga utbudet av bilmodeller. Nu, fyra år senare när elbilarna faktiskt finns på marknaden har flera partier insett elbilens klimatfördelar och dess viktiga roll i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta".

 

I topp tre i föreningens ranking av partierna hamnar Miljöpartiet på en hedrande förstaplats tätt följt av Vänsterpartiet och Centerpartiet på andra och tredje plats. Detta är också de enda partierna som vill införa ett statligt stöd för utbyggnad av laddinfrastruktur för elbilar. ”Utbyggnaden av en nationell sammanhängande laddinfrastruktur är kanske den viktigaste pusselbiten som behövs för att elbilen ska kunna slå igenom i Sverige” säger Sven Forsberg.

 

Elbil Sveriges ranking av partiernas strategier utifrån den besvarade enkäten är:

12p Miljöpartiet

11p Vänsterpartiet

10p Centerpartiet

9p   Kristdemokraterna

8p   Socialdemokraterna

2p   Folkpartiet

2p   Moderaterna

0p   Sverigedemokraterna

 

Klicka på bilden nedan för en fullständig grafisk sammanställning:

 

  tabell 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


För mer information  kontakta:

Sven Forsberg

Ordförande Föreningen Elbil Sverige
0704-670882
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

 
<< Första < Föregående 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa > Sista >>

Powered by Joomla!. Valid XHTML and CSS.