Sven Forsberg: Satsa på snabbladdning
2013-11-21 21:09
När det ska satsas på infrastruktur för elbilar kan slutsatsen ibland bli "vi behöver fler laddplatser, fler utredningar och samarbetsprojekt". En projektbudget tar snabbt slut och det gäller att rikta in investeringarna på de område som gör mest faktisk nytta. Är det då snabb eller långsam laddning som gäller? Andra elbilsägare inklusive jag själv har insett vad som verkligen behövs för att främja elbilismen: fler snabbladdare.
Nedan följer en kortare jämförelse av nyttan och effektiviteten mellan snabb och långsam laddning.

 

I texten refererar jag till projektet Malmö Plug-in City där Malmö stad beviljats 2,5 miljoner kronor för att 2009-2012 introducera elbilar och etablera en infrastruktur för dessa. Bland annat skulle 200 laddplatser installeras fram till 2011, men dom laddplatserna har ingen sett. Med detta i åtanke vill jag uppmana alla som jobbar i liknande projekt att innan pengarna tagit slut överväga införskaffande av minst en snabbladdare som görs tillgänglig för allmänheten.

 

Långsam laddning (enfas, 16A, 4kW)

Efter en snabb koll hos Ahlsell som säljer bl.a. Garos laddstolpar fick jag fram prisintervallet 17 000 till 47 000 kronor. Detta är exklusive installation, markarbetet kan vara kostsamt (runt 15 000 kr per stolpgrupp).
För att en långsam laddplats ska göra nytta måste den finnas där användaren parkerar under längre tid, eftersom man endast får c:a 16 km laddning per timme. I fallet med publika laddplatser måste jag som användare ha sådan tur att det finns laddplatser där just jag parkerar under en normal dag. Om det finns långsamma laddställen på några få ställen i en stad är det låg sannolikhet att användaren kommer parkera på någon av dessa i flera timmar. Parkeringen kostar dessutom en hel del, varför skulle jag t.ex. vilja parkera inne i Malmö på samma ställe i 4-5 timmars tid? För att dessa laddare ska göra en faktisk nytta för användaren måste de finnas i princip överallt, så man vet att "var i Malmö jag än parkerar kan jag koppla in".
Antag att man i projektet Malmö Plug-in City installerat de 200 laddplatser som utlovats. Då hade kostnaden för dessa stolpar kunnat bli
 
200 stolpar X 20 000 SEK
Markarbete för 200/5=40 grupper X 15 000 SEK
Estimerad kostnad=200*20000+15000*40=4 600 000 SEK
 

Snabb laddning (CHAdeMO eller CSS)

Återkommer nu till snabbladdare. Dessa laddar med upp till 50 kW (jämför laddstolpe 4kW). Eftersom de fyller batteriet från tomt till 80% på 20-30 minuter kan användaren köra till laddaren, ladda och uträtta ett kortare ärende under tiden. Dessa laddare behöver inte finnas på flertalet parkeringar i en stad för att användarna alltid ska kunna ladda eftersom laddtiden är så kort, det lönar sig med en omväg till elmacken. En viktig aspekt för laddplatser är utnyttjandegraden. En snabbladdare uträttar på 20 minuter det som en laddstolpe gör på minst 5 timmar.
Jämförelsevis kan därför en snabbladdare ersätta 15 fullt utnyttjade laddstolpar (15*20 min=5 h).

En realistisk bedömning av behovet för snabbladdare i exemplet Malmö idag bör ligga mellan en till två stycken. Kostnaden för en snabbladdare inklusive installation ligger idag runt 500 000 kr, vilket för två snabbladdare ger en total kostnad på 1 000 000 SEK.

 

I Malmöexemplet kostade de långsamma laddplatserna sammanlagt 3,6 miljoner kronor mer än motsvarande satsning på snabbladdare. Malmö stad kunde med rätt beslut fått med minst två snabbladdare inom budgetramen, men fick ingen alls.

 -Gör inte om detta misstaget!

 

Sven Forsberg

Elbilsägare och ordförande i Föreningen Elbil Sverige

Sven web

 

 

 
Elbil Sveriges medlemmar får rabatt på nya Nissan LEAF
2013-09-28 14:18

Nissan LEAF 2013

 

Nu blir det äntligen lite billigare att köpa elbil! Föreningen Elbil Sveriges medlemmar får rabatt på en av Sveriges mest sålda Elbilar, Nissan LEAF.

 

Medlemmar i föreningen Elbil Sverige erbjuds 5% rabatt på det av Nissan Nordic rekommenderade cirkapriset vid inköp av ny Nissan LEAF för eget behov. Rabatten gäller för bil inklusive fabrikstillval hos valfri auktoriserad återförsäljare för Nissan LEAF. Rabatten gäller även vid batterileasing, men innefattar inte leasingkostnaden. Rabatten gäller för ordrar tecknade i perioden 2013-09-01 till 2013-12-31. Vad som händer med rabatten under 2014 är ännu inte bestämt, så passa på!

 

Prisexempel:

  • En Visia utan tillval kostar efter rabatt och supermiljöbilspremien 259 146 kr
  • För en Tekna (369 090 kr) med tillvalen 6,6 kW laddare (10 000 kr) och metallic-lack (4500) samt orginal vinterhjul på aluminiumfälg (13 500) blir rabatt (19 854 kr)+supermiljöbilspremie (40 000 kr) 59 854 kr

 

Sven Forsberg, ordförande i Föreningen Elbil Sverige är mycket nöjd med erbjudandet: "Prisskillnaden mellan elbilar och deras fossildrivna motsvarigheter har länge varit för stor. Varje steg mot att göra elbilar mera prisvärda är viktigt och tillsammans med Nissan Nordic kan vi äntligen erbjuda elbilar till ett bättre pris."

 

Läs mer om Nissan LEAF och se priserna på www.nissan.se/leaf

Information om Elbil Sverige och medlemskap: www.elbilsverige.se

 

Kontakt:

Sven Forsberg, ordförande i föreningen Elbil Sverige

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

0704-670882

 

 

 
Vinster för Föreningen Elbil Sverige i Öresund Electric Car Rally
2013-06-13 22:36

Den 1-2 juni deltog medlemmar från den ideella föreningen Elbil Sverige med 6 elbilar i Öresund Electric Car Rally, ett elbilsrally som körs från Köpenhamn, vidare till Helsingborg och mot slutmålet i Malmö. Tävlingen var större än någonsin och hela 60 elbilar deltog. På lördagen tävlades det i energisnål körning och på söndagen i grenen regularity (punktlighetskörning).

 

Två av föreningens medlemmar hamnade på topplaceringar:

Totalsegrade av rallyt blev Gordon Strömfelt från Elbil Sverige tillsammans med föraren Andy Rietschel i en Nissan LEAF 2013. Trea kom Nikolay Shishkov från Elbil Sverige med kartläsarna Anna Lindblad och Stefan Relfe i en Toyota RAV4 2000.

 

Elbil Sveriges ordförande Sven Forsberg är mycket nöjd med rallyt:
“Vi är mycket glada för att rallyt blivit så populärt. Antalet elbilsmodeller i startfältet har ökat och det är positivt att utbudet hela tiden breddas. Jag vill särskilt gratulera våra medlemmar som tagit sig till prispallen. Energisnål elbilskörning är en övningssak och här ser vi elbilsägare med många mil bakom sig.”

 

Deltagande från Elbil Sverige i Öresund Electric Car Rally 2013:
Sven Forsberg och Daniel Karlsson - Nissan LEAF
Per Jeppson och Martin Jervill - Nissan LEAF
Clarinda Nilsson och Olivia Allgurén - Tesla Roadster
Lars Nilsson och Erik Nilsson - Renault Clio
Nikolay Shishkov och Anna Lindblad/Stefan Relfe - Toyoya RAV4
Gordon Strömfelt och Andy Rietschel - Nissan LEAF

 

För mer info samt bilder och resultat se www.oecr.org

 
Nissan LEAF är årets elbil 2013
2013-06-13 22:35

På föreningen Elbil Sveriges årsmöte i Halmstad lördagen den 27/4 korades årets elbil i Sverige 2013. Utmärkelsen gick i år till Nissan LEAF och mottogs på plats av Johan Frisk, sales performance manager på Nissan Nordic.

 

Till utmärkelsen årets elbil i Sverige var följande bilar nominerade:

 

Nissan LEAF
Tesla Roadster
Volvo C30 Electric
Volvo V60 plug-in

 

Bedömningsgrunderna för priset inkluderade: bilar som är sålda i Sverige under det senaste året, bilar med elektrisk framdrift (vilket inkluderar plugin-hybrider), bilar som är laddbara samt bilar som har bidragit till en ökning av elbilarnas popularitet.

 

Juryns motivering för årets elbil 2013 är

 

"Nissan LEAF är en fullstor elbil utan kompromisser som fungerar i vardagen. Nissan LEAF är dessutom en ren elbil som kan tilltala de stora massorna."

 
<< Första < Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa > Sista >>

Powered by Joomla!. Valid XHTML and CSS.