By

Att oljeindustrin och bilindustrin gått armkrok i decennier för att vilseleda allmänheten om klimatförändringarna är känt sedan länge. Det är inte heller någon hemlighet att elbilar är ett stort hot mot dessa båda industrier. Därför kommer den ena ”nyheten” efter den andra om hur hemska elbilarna egentligen är och hur mycket bättre det ändå trots allt är att fortsätta som förut.

Vem har till exempel inte kunnat undgå att få höra att elbilarnas batterier tillverkas av barnslavar i Afrika? Det handlar förstås om restprodukten vid kopparbrytning, kobolt. 90 procent av all kobolt som framställs går till smink, hälsokostprodukter etc. En viss del av all kobolt går till batterier och då huvudsakligen till mobiltelefonbatterier. Det handlar om 10 procent. I dessa 10 procent ryms elbilarnas batterier. Ändå är det just elbilarnas batterier som är den stora boven i dramat, och naturligtvis blir just därför den hemska elbilsägaren den största boven av dem alla. Den som utnyttjar barnslavar. Klassiskt!

Missförstå mig rätt — barnarbete är inte ok. Inte någonstans. Vi behöver alla hjälpas åt att förbättra arbetsvillkoren för alla människor i alla delar av världen och förbättra levnadsvillkoren så barn inte behöver arbeta. Det är därför det finns en Fairtrade-märkning — leta efter den.

Det senaste i raden av skrämselpropaganda från fossilindustrin är att det närmast är livsfarligt att ladda bilen. Huset brinner ner.

Detta handlar om den olyckliga familjen som råkade ut för att det tog eld i garaget. Undermålig elektrisk utrustning låg bakom. Det förtjänar att upprepas: Man ska inte underskatta el. Man ska inte koppla in sin bil man skaffat för hundratusentals kronor till en billig timer från Wish eller Alibaba. Man anlitar en elektriker att se över sitt elsystem och ställer in när bilen ska ladda via bilens eget system.

Elbilar är en ny företeelse bland folk. Det kan gå fel. Men det behöver inte gå fel, lika litet som att folk tankar diesel i bensinbilar, eller att någon fyller på spolarvätska i kylaren.

Det finns naturligtvis ekonomiska intressen som gärna ser att elbilarnas genombrott försenas så mycket som möjligt och andra som gärna vill sälja laddboxar. Så är det.

Men när skrämselpropagandan försenar omställningen från det ohållbara — och dödliga — fossila, till det utsläppsfria, så drabbas miljontals människor, växter och djur, och det är inte ok. Vi har inte råd eller tid att låta omställningen skrämmas till tystnad och passivitet.

För så här är det: De allra flesta som kör bil gör det dagtid. De allra flesta kör inte längre än sex mil per dag. Det är ingen svår matematik att konstatera att dessa bilförare skulle klara sig med Typ F/Schuko-laddning på natten. Dessa kontakter finns installerade i hundratals miljoner i Sverige. De är typgodkända för 16 Ampere (3 680 W).

En elbil behöver ingen dyr snabbladdare för 400 000 kronor i garaget. Den gör sig jättebra med en laddbox, som möjliggör högre effekter än vad som faktiskt är nödvändigt.

Men det enda, och det minsta,  man behöver göra som nybliven elbilsägare, är (1) att hämta elektrikern och be denne se över elsystemet och kontrollera att det är ok. Sen (2) låter man elektrikern installera ett högkvalitativt eluttag av Typ F/Schuko för någon hundralapp, med en upphängningsanordning där bilens reseladdare placeras. Sen (3) ställer man ner laddeffekten, och automatsäkringen (som elektrikern installerat) från 10 Ampere till 6 Ampere (vilket ger en effekt av 6 x 230 = 1 380 W). Det räcker för en absolut majoritet av alla elbilsägare i Sverige.

På detta sätt kan alltså Sveriges nuvarande och kommande elbilsägare ladda sin bil riskfritt, billigt och definitivt utan att något annat än fossilindustrins frustration tar eld. Sen, när du vill uppgradera dig till snabbare grejer, så skaffar du en laddbox. Då blir elektrikerjobbet billigt, eftersom du ju redan gjort det du ska. Var inte orolig över att elektrikern tar betalt — det tjänar du in på bara ett par månader.

Så tveka inte! Byt bil! Byt till elbil!