By

Ingen annan elbilstillverkare har sålt fler elbilar runt om i världen än Nissan. Nu släpper Nissan sin nya Leaf, som kommer till Sverige i februari 2018. Vad har hänt sedan sist?

Förutom ett nytt utseende, enligt många till det bättre, har nya Leafen fått en hel del nya och bättre prestanda. Till exempel ökar motoreffekten från 80 kW till 110 kW (motsvarande från 107 hk till 147 hk) och 254 Nm till 320 Nm. En skillnad som lär märkas, kanske inte vid rödljusen (för där är man redan van vid att sticka ifrån fossilbilisterna) utan framförallt i högre hastigheter, vid till exempel omkörningar.

Även batteristorleken ökar. Från 2017 års modell på 30 kWh till 40 kWh, med ett ännu större som väntas under 2018. Detta gör att räckvidden förbättras till en beräknad verklig räckvidd på 33 mil. Ytterst få klarar sig inte med den räckvidden.

En nyhet är en-pedals-körning. Det handlar om att föraren kan gasa och bromsa med bara en pedal. Faktiskt mycket smidigt — när man vant sig vid det och sedan går tillbaks till två pedaler (eller till de gamla fossila bilarnas tre pedaler, och pinne att röra om i bensinen med) så förstår man hur stor skillnaden faktiskt är. Ute på vägarna har nya Leafen vad man kallar enfilig autopilot. Den håller avståndet till framförvarande bil och håller sig i sin egen fil. När du ska sedan ska fickparkera sköter bilen det åt dig också.

Priset kommer troligen landa på mellan 329 000 / 347 000 / 382 000 SEK före premie (som under 2018 sägs bli 60 000 kronor). Vi talar nu alltså om en ytterst funktionell bil med räckvidd på över 30 mil, med en driftkostnad på mellan 10-20 procent av en konventionell fossilbil, och till ett de facto-pris på 269 000 kronor för den enklaste modellen, upp till 322 000 kronor för ”värstingen”.

Nya Nissan Leaf slår därmed in ytterligare en spik i fossilbilarnas likkista. Troligen blir denna en av de allra sista — ingen sunt tänkande människa köper en ny fossil bil efter detta, annat än som ren trots.