By

Endast ett hundratal Tesla Model X har ännu hunnit ut på de svenska vägarna. (El-)Bilarnas King of the Road kan nu beskådas, för en kort tid, i Karlstad. Och snart kan du provköra.

Lätt att kliva in i baksätet. Foto: Pontus Dahlberg

På Bergviks köpcentrum strax utanför Karlstad har Tesla ställt upp en vit Model X. Precis innanför stora ingången kan knappast någon undgå att se den, där den står med sina Falcon Wings uppsträckta mot taket och sina vita inbjudande läderstolar. Världens snabbaste familjebilar är inte bara snygga att se på — den sexsitsiga varianten ger massor av utrymme och komfort.

– Det är utrymmet i den jag gillar bäst, säger Tesla-representanten Agnes Carlson, som tillsammans med kollegan Pontus Gustafsson kört upp från Göteborg för en uppvisningshelg. Tillsammans med det fantastiska panoramataket blir utsikten och överblicken magnifik.

Frågorna är många. ”Vad kostar den?” är den vanligaste. En komma tre och så vidare är svaret. Dyrt? Tja, fast det är skillnad på utgift och kostnad. Det handlar om vad man får för pengarna och vad man jämför med. Tänk bläckstråleskrivare och laserskrivare, fast ännu bättre.

Agnes Carlson svarar på alla frågor och förklarar ”Nej, den främre huven öppnas manuellt” när någon vill att hon ska trycka på knappen och öppna ”motorhuven”. Det finns ju ingen motor under ”motorhuven”, vilket fascinerar åtskilliga. Motorn, stor som en melon, sitter allra längst under alltihop och ger den stora och tunga bilen, en riktigt stor SUV, kraft att utklassa de flesta av dagens fossila sportbilar på alla sätt.

Det är svårt att inte inse att paradigmskiftet obönhörligt slår ut de gamla fossila biltillverkarna extremt fort — likt gamla svenska Facit och den elektroniska räknedosan eller kamera- och filmtillverkaren Kodak och den digitala kameran. Skiftet kommer att ske ännu fortare än det gick att byta från hästar till bilar. Den som inte hänger med är borta. Tesla går i bräschen och tvingar de andra biltillverkarna att ställa om.

En sån här bil kostar ju över 1,3 miljoner kronor och man kan inte hålla sig från att ställa frågor om de kommande modellerna som såväl Model S som Model X de facto är till för att bereda vägen för. Närmast Tesla Model 3, folkelbilen som ”vanliga” människor har råd med. Man får tre ”3:or” för en ”X”.

En av världens bästa bilar. Foto: Pontus Dahlberg

– Man får nog räkna med att de som har beställt Model 3 får vänta till slutet av 2018. Norge får nog sina först i Europa — men så är de ju också världsledande på elbilar. Beställer man en Model 3 idag får man räkna med kanske ett halvår extra i väntetid.

När Tesla kommer igång med de stora volymerna behöver de ju också bygga ut sina Super Charger-stationer ytterligare. Och det gör de så det knakar, se täckningskartorna. Världens största batterifabrik, större än alla batteritillverkare i världen tillsammans, har också nyss kommit igång med produktionen och tillverkningen av batterier till Model 3 står högt på dagordningen. Men vad händer med gratisladdningen?

– Treorna kommer inte att få gratis laddning. De får betala 1,90 kronor per kWh, berättar Agnes Carlson. De övriga modellerna, som Model S och Model X, kommer att få 400 kWh per år innan de också får betala samma pris, förutom de första som tillverkades och såldes, som för alltid kan ladda gratis. Fair enough, kan man tycka då det ju praktiskt taget är självkostnadspris.

Det har ju också talats om att Tesla ska göra något åt de som låter bilen stå på laddplatsen även efter att de är färdigladdade. De som använder laddplatsen som gratis parkeringsplats: Får de ”böta”?

– Ja, det kostar 3,20 kronor per minut att står kvar efter att bilen är färdigladdad, förklarar Agnes. Men flyttar man bilen inom fem minuter, så slipper de betala.

Tesla Model X är en fantastisk bil. Mellan 20 februari till 5 mars kommer Model X att finnas i Karlstad för provkörning. Lägg in det i kalendern.

Falkvingarna är lika flexibla som namnet. Foto: Pontus Dahlberg