Den 25 mars 2011 anordnade Nissan Nordic visning av elbilen LEAF på O2 Arena i London med tillhörande föredrag och workshops.
Elbil Sverige var på plats för att provköra den omtalade elbilen och dokumentera händelsen.

Kort om Nissan LEAF

LEAF är en 5-sitsig bil i C-segmentet med en maxhastighet på 145 km/h. Räckvidden uppskattas till 175 km i US LA4 mode. Bilen är utrustad med bl.a. navigering, backkamera, farthållare och fjärrstyrning av laddning och klimatsystem, samt batteriövervakning över Internet. Den nordiska versionen kommer utrustas med “cold weather package” som bl.a. kommer innehålla extra isolering för batterierna och sätesvärme. Lansering i Sverige planeras ske någon gång under andra halvan av 2011.

Provkörningen

Vi fick köra bilen själva i karavan tillsammans med flera andra Nissan LEAF. Rundturen tog c:a 2 timmar och innefattade både stadskörning i London och motorvägskörning. Vi är på flera sätt mycket nöjda med prestandan och den höga utrustningsnivån som bilen erbjuder. Accerlerationen är mycket god och man slipper uppleva brist på kraft. Reglagen är enkla och växelreglaget består av en liten joystick för val av Drive, ECO, Neutral och Reverse. Parkeringsbromsen är elektronisk. Man slås av hur tyst bilen är under körning och bilen verkar helt sakna driftljud inuti kupén, förutom den uppstartsmelodi som spelas upp då bilen startas upp. De bör även nämnas att det inte finns något tändningslås, bara en ON/OFF-knapp.

Frågor och svar

Vad kommer bilen att kosta?
– Priset för LEAF i de nordiska länderna har ännu inte bestämts. Bilen kommer även kunna leasas enligt Nissans PCP-plan.
Hur påverkar katastroferna i Japan leveransen av LEAF?
– Lanseringen i norden förväntas inte fördröjas märkvärt.
Säkerhet
– Bilen är välutrustad med säkerhetsfunktioner. Kommer testas av EURO NCAP. Resultat av interna tester är inte kända.
Laddning
– En laddkabel för laddning med 10A medföljer bilen. Kunden kan beställa installation av en laddbox som installeras hemma. Boxen har en fast monterad laddkabel och laddar med 230V 16A. LEAF kan även anslutas till CHAdeMO-snabbladdare och kan då laddas från tom till 80% på c:a 30 minuter.

Nissan leveransprocess för LEAF

Processen från att en kund visar intresse för bilen till leverans är relativt lång. Det framgår att man på Nissan kämpat för att göra sina kunder redo för att äga en elbil. Det framgår med all tydlighet hur elbilen används och vad dess begränsingar är långt innan ett köp blir aktuellt. Med andra ord är målet att det bara ska finnas nöjda elbilskunder. Ingen ska i efterhand bli besviken på att de inte kan ladda sin elbil eller att räckvidden är för kort. Processen inleds med intresseanmälan följt av pre-order där kunden betalar en mindre deponeringsavgift. Nissan erbjuder även kunden en komplett installation av laddbox för 16A-laddning av LEAF.

Slutord

Nissan LEAF är ett väldigt ambitiöst projekt av ett bilföretag som verkligen har ansträngt sig för att tänka till lite extra. De har lyckats att skapa en bil som tar elbilarna i detta prissegment till en helt ny nivå, både vad gäller prestanda och kundomsorg.